likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Vilodm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 09/10-2008 23:08

Har akkurat begynt å ta 2mx som privatist og merker at det er noen år siden jeg har hatt matte.

"når likning inneholder en eller flere brøker med x i nevneren, kan ikke x ha verdier som gjør at nevneren blir null" står det i boken. Men hvordan kan 3- 2x/x-4 = 16/x-4 få et svar mens 3x/x-2 -1 = 6/x-2 ikke får det?
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente her.

Men hvis formuleringen til boka di er "når likning inneholder en eller flere brøker med x i nevneren, kan ikke x ha verdier som gjør at nevneren blir null", synes ejg den er litt mangelfull.

Det er ikke slik at den "ikke kan det", det er jo ikke så vanskelig å skrive en funksjon som har null i nevneren, men saken er at en funksjon som har x i nevner, vil ikke være definert i den x-verdien som medfører at et uttrykk under brøkstreken blir null. Den kan godt være der, men matematisk har man definert brøker med null i nevner som "ikke definerte", dvs. har et svar som ikke eksisterer.
Vilodm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 09/10-2008 23:08

det er dette med nullen under brøkstreken jeg ikke forstår. hvordan kan jeg vite at x ikke har verdier som gjør at nevneren blir null? mulig dette ikke er så vanskelig, men jeg sliter skikkelig med å forstå her..
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Delt på null eksiterer ikke... Ikke lov å dele noe på null...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vilodm
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 09/10-2008 23:08

men si meg da hvor nullen er?

3x/x-2 -1 = 6/x-2 har ingen løsning
3- 2x/x-4 = 16/x-4 er løsningen 28.

synes disse likningene ser temmelig like ut jeg...
Svar