Fysikk - krefter og bevelgese (VG3)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marteb1211
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 25/04-2007 21:16

Kan noen hjelpe meg å løse denne:

k= 300N/m
x= 5,0 cm
Ep= 0,38 J
Oppå en fjær ligger det en klikekule med masse 6,4g. fjæra blir løst ut og kula blir skutt lodrett oppver. Hvor høyt kommer kula? (Fjæra er masseløs).
:D
-minim-
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vet ikke hvor strengt det er angående spørsmål fra andre fag enn matte her, men oppgaven passer nok best på www.realisten.com.

Nøkkelen her er uansett at den potensielle energien i fjøra er lik den potensielle energien kula har når den snur oppe i lufta.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Dette er jo en sånn generelt fysikk-tanke oppgave og som Vektormannen sier, er realisten.com en bedre alternativ for andre realfag enn matte.

Jeg skal hjelpe deg allikavel:

[tex]\frac{1}{2}kx^2 + mgh_0 + \frac{1}{2}mv_0^2 = \frac{1}{2}mv^2+mgh[/tex]

Vi vet at [tex]h_0 = 0[/tex], fordi vi setter vanligvis nullpunktet helt nederst. Vi vet også at [tex]v_0 = 0[/tex], fordi den ikke har noe fart når den ligger stille.

Da sitter vi igjen med at den potensielle energien i fjæra går over til kinetisk og potensiell energi siden den blir skutt rett oppover.


[tex]\frac{1}{2}kx^2 = \frac{1}{2}mv^2+mgh[/tex]

[tex]kx^2=mv^2+2mgh[/tex]

[tex]h= \frac{kx^2-mv^2}{2mg}[/tex]

Vi vet at sluttfarten er 0, fordi akkuratt når kula er i sitt høyeste punkt er der ingen fart. Dette gir:

[tex]h= \frac{kx^2}{2mg}[/tex]
fiasco
Svar