Korttriks

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gallilei
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/10-2008 20:56

Jeg har en venn som viste meg et korttrks, da han først delte bunken opp slik:
-Trekker et kort fra bunken. (9, farge er ubetydelig)
-Teller oppover fra det mens han legger på nye kort opp til 13. (5 kort, bare det første er vesentlig)
-Når han har talt til 13 begynner han på en ny bunke. (4)
-Så det samme, teller oppover fra 4. (10 kort)
-Slik fortsatte han til det var ingen kort igjenn i kortstokken. (Alle kortene ble ikke brukt opp, men det hadde ingen betydning sa han. Det ble 7 forskjellige bunker)

Så valgte jeg tre bunker og to av de jeg løftet det øverste kortet på. Så kunne han vite hva det øverste kortet på den siste bunken var. (3 og 4, det siste var 5)

Så jeg prøvde å finne ut dette mattematisk. Jeg tror bare de tre er vesentlige i regningen. Jeg husker at han telte kortene som var til overs.

X=Bunke 1.
Y=Bunke 2.
Z=Bunke 3.
R=Rest av kort
Antall kort i en kortstokk: 52

(14-X)+(14-Y)+(14-Z)+R=52
42-X-Y-Z+R=52
R-X-Y-Z=10
X=R-10-Y-Z

Er dette riktig? Hvis jeg teller kortene som er igjenn, trekker fra 10, bunke 1 og 2, får jeg svaret på hva det øverste kortet er den siste bunken? Jeg har ikke kortstokk så jeg kan ikke prøve selv.
Svar