Regler fortegnslinje + ulikhet med ln x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
conniels
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 22/10-2008 10:31

når skal man bruke fortegnslinjer? hva er reglene på dette?

og om jeg har følgende oppgave:
(ln x)^2 - 3 ln x > 0

hvorfor må jeg løse denne med fortegnslinjer? hvorfor kan jeg ikke løse den som andregradslikning, og sette inn 0 for konstantleddet, sånn man gjør i likninger?
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

når du har en sådan ulikhet så løser du den som du siger som en vanlig 2. gradslikning ved at sette likningen = 0, og sådan finner du null-punkterne

jeg finner [tex]x=1 v x= e^3[/tex]

men du ser ikke at løsningen for likningen er:

[tex]1 < x < e^3[/tex]

For at se dette må du bruke fortegnsskjema
conniels
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 22/10-2008 10:31

men løsningen her er:

0<x<1 eller x>e^3
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

sry du har rett, så ulikhetstegn feil vei...men uansett så er det fortegnsskjemaet der forteller deg at x skal ha de verdier... løsningen av 2.gradslikningen, gir deg kun nullpunkterne
Sist redigert av mepe den 22/10-2008 14:22, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Angående det opprinnelige spørsmålet ditt: Når du finner nullpunktene til uttrykket ("løser som en ligning"), finner du bare når det er akkurat 0, ikke når det er mindre. For å finne denne informasjonen, må du faktisk faktorisere uttrykket og se på hvordan fortegnet til de forskjellige faktorene forandrer seg med x. Deretter må du finne intervallene hvor funksjonen er negativ (faktorene har ulikt fortegn).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
conniels
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 22/10-2008 10:31

ja, selvsagt...nå skjønte jeg alt! takker :D
Svar