Vinkel C

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Det er en ting jeg går rundt å tenker på :

Jeg har regnet rett ut at 180-70=110grader.Men hvordan ligger det egentlig ann til å være denne vinkelen?

Altså jeg har oppgaven:

Firkant er innskrevet i en sirkel.
Finn vinkel C når vinkel A=70grader.

Jeg har tegnet firkanten i sirkelen med alle vinkler som periferier.Men hvordan kan man finne C når man bare kjenner til en vinkel A =70 grader som opgpaven nevner?

En liten illustrasjon:

BildeBilde

Jeg går utifra at hvis jeg streker diagonalen i firkanten, så dannes det to trekanter som hver av har 180 grader sumvinkel.Ved å utnytte dette trekker jeg fra 70grader for vinkel a og får vinkel C.Altså 180-70=110 for vinkel c, for vinkel c deler jo to vinkler siden det er satt av diagonalen gjennom her. Dermed har vi 110/2 som gir 55grader. Derfor er det 55 grader i to av vinklene i trekanten og 70 grader i den tredje for vinkel A som tilsammen utgjør vinkelsum 180 grader.

Jeg tror jeg bare har satt sammen enkelte deler,men oppgaven tror jeg kan løses på en riktig måte,vet ikke om min er riktig i det hele tatt.Kan være feil.

Er det noen som er god på dette og forklare ?
Svar