Løs likning ved digitalt verktøy!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Løs likningen ved regning og med digitalt verktøy.

[symbol:rot][tex](x + 2) + x = 4[/tex]

Jeg klarte fint å løse likningen ved regning. Kvadrerte likningen og fikk tilslutt frem en andregradslikning. x = 2 og x = 7. Satte prøve på svaret og fant ut at det er bare x = 2 som kan stemme med utgangslikningen.

Men så står det, løs oppgaven med digitalt verktøy? Hva mener de med det? Skal jeg skrive inn andregradsfunksjonen på "GRPH" og finne x = 2 og x = 7 ved hjelp av grafen?
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kan enten bruke "solver", eller du kan sette inn to funksjoner. [tex]Y_1=\sqrt{x+2}+x[/tex] og [tex]Y_2=4[/tex]. Der hvor disse krysser hverandre er uttrykkene like, og dette vil være løsningen din.
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Takk.

Notert :D
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar