Cos, Sin og Tan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

Har snart prøve i geometri. Det eneste jeg sliter med, er Cos, Sin og Tan.

Spm. er: Når er det man bruker cos, når er det man bruker sin, og når er det man bruker tan?

Har en del regler, men jeg skjønner ingenting, det er veldig vanskelig! Så kan noen forklare litt?

Takk!
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Det gjelder bare å lære seg hva de forskjellige funksjonene er for noe.

F.ek: [tex]cos=\frac{\text{hosliggende katet}}{\text{hypotenus}}[/tex]

Altså cosinus til en vinkel er lik hosliggende katet til den vinkelen delt på hypotenus til den vinkelen.

Det vil og si at f.eks: [tex]\text{hosliggende katet}=cos\cdot\text{hypotenus}[/tex]

Så hvis du vet en vinkel og hypotenusen til vinkelen kan du enkelt finne ut hosliggende katet. Og slik kan du "trikse" med formlene for å finne de forskjellige sidene og vinkelen. Skjønner du?
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

Nå begynte jeg å skjønne litt mer.

Men jeg hørte også at læreren min mumlet om å finne en vinkel eller en side ved å kjenne 2 hjelpemidler i en trekant (eks: Hypotenusen og kateten)

Da brukte hun ________ = ________

og der satt hun inn tall osv. Men jeg skjølnner ikke når jeg bruker sin, cos eller tan.

Det var også en setning man brukte, var noe med= a^2=b^2+c^2 - 2 x bc eller noe.

Det er så mye rot
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Det var også en setning man brukte, var noe med= a^2=b^2+c^2 - 2 x bc eller noe.

Det er så mye rot
Her refererer du til cosinusetningen, som man kan bruke hvis man kjenner to av sidene. Dette kan man da bruke til å finne den siste siden (a)

[tex]a^2=b^2+c^2-2\cdot b \cdot c \cdot cos \alpha[/tex]
Sist redigert av Andreas345 den 08/11-2008 21:04, redigert 1 gang totalt.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hvor [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom de to kjente sidene.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

What he said :P
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Cosinussetniongen er bare en utvidet versjon av pytagoras som du kan bruke hvis ikke trekanten er rettvinklet. Hvis den er rettvinklet slik at [tex]\alpha[/tex]=90 så får du cos til 90 som er 0 og du sitter igjen kun med pytagoras.

Hva mener du med ________ = ________ , det skjønner jeg ikke. Hvilke tall satte hun inn?
Sist redigert av moth den 08/11-2008 21:15, redigert 2 ganger totalt.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

La oss si du kjenner hypotenusen(2 cm) og en katet(1 cm) til en rettvinklet trekant, og vil regne ut vinkelen mellom disse to sidene.

Du vet da at:

[tex]\frac{hostliggende \ katetet}{hypotenus}=cos v[/tex]

vi setter inn:

[tex]\frac{1}{2}=cos v\\cos^{-1} \ (\frac{1}{2})=v\\v=30[/tex]


Men jeg tror det du snakket om på slutten er cosinusetningen:

[tex]a^2=b^2+c^2-2bc\cdot{cos A}[/tex]

Altså vis du kjenner til to sider i en trekant(b og c)(trekanten trenger ikke å være rettvinklet) og til vinkelen mellom disse to sidene(A), kan du finne ut siden som er motsatt til denne vinkelen, nemlig a.

Du har også sinus setningen, som du kan finne ut sidene i en trekant(trenger ikke å være rettvinklet) ved å kjenne til to vonkler og en side:

[tex]\frac{sin A}{a}=\frac{sin B}{b}=\frac{sin C}{c}[/tex]

og:

[tex]\frac{a}{sin A}=\frac{b}{sin B}=\frac{c}{sin C}[/tex]

Men alt dette finner du nokk godt forklart i boka di ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Nuhi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 18/04-2007 13:37

kk
Sist redigert av Nuhi den 09/11-2008 20:15, redigert 1 gang totalt.
HelgeT
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 05/09-2008 20:23
Sted: Voss

har du sett http://no.wikipedia.org/wiki/Enhetssirkelen. jeg slet med dette inntil jeg lærte meg denne. nå er det bare barnemat! 8-)

litt dårlig forklart på wikipedia, var mye bedre i boka mi. matematikk 2mx formel og fakta.
Svar