Pinlig spørsmål....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Hei. Jeg har et ytterst pinlig spørsmål og vil helst ikke spørre læreren da spørsmålet ikke står i stil med karakterene...i R1 :oops:

Når jeg setter inn roten av x i grafmeny for kalkulatoren får jeg kun posetive verdier. Det virker jo logisk at feks [symbol:rot] 4 = [symbol:plussminus] 2, men flere ting tyder på at [symbol:rot] 4 er 2 og kun 2.

Så hva er egentlig svaret på [symbol:rot] 4 ? Og hvis det kun er posetivt 2, hvorfor gjelder ikke det negative? (-2)*(-2) er jo 4 :roll:
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Det virker jo logisk at feks [tex]sqrt {4} = \pm 2[/tex]
Det virker ikke logisk :P Det er logisk! [tex](2)^2=4[/tex] og[tex](-2)^2=4[/tex]
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Fortvil ikke Tore Tangens! Det spørsmålet har jeg også spurt meg selv. Svaret er simpelthen at [tex]\sqrt{x^2}[/tex] er definert som det positive tallet som ganget med seg selv blir x^2.

Altså

[tex]\sqrt{4}=2[/tex]

og

[tex]- \sqrt{4}=-2[/tex]
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Tusen takk for svar!! Da var jeg kanskje ikke helt fortapt bak en sekk i mine bangeste anelser.
Kan hende er definisjonen av [symbol:rot] x det posetive tallet som ganget med seg selv gir x (og ikke det negative som også ville gitt x) bestemt slik av praktiske årsaker for å passe inn med resten av den matematiske verden, eller er det noe dypt og lurt som kan bevise eller påpeke at det må være slik av en konkret grunn? Noen som vet?

- ikke spar på t-skjeene..
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

[tex]sqrt {x^2}=|x|=\left\{ \text{x, x \geq 0\\-x, x<0} \right[/tex]

Er vel sånn det blir matematisk forklart.
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

huh... tror du glemte å ta med en t-skje. Typisk t-skje-feil, fort gjort :).

De lærde strides... http://encarta.msn.com/encyclopedia_761 ... tics).html

her virker det som om de mener at [symbol:rot] 4 = [symbol:plussminus] 2
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

|x| = absoluttverdien, hvor absoluttverdien er både positiv og negativ. (x V -x)
Sist redigert av Andreas345 den 13/11-2008 00:30, redigert 1 gang totalt.
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

:)
Det begynner å demre litt. Forsto at du ville frem til absolutt vedien og antar nå videre at resten betydde
x, når x er null eller posetiv
-x hvis x er mindre en null

da tolker jeg det som at
[symbol:rot] (2^2) = 2 og ikke noe mikk makk
og
[symbol:rot] ((-2)^2) = -2 og ikke noe særlig mikk makk

ergo er [symbol:rot] 4 = 2 og ikke -2
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Ja men..4 kan jo skrives på 2 forskjellige måter..er jo det som er cluet, 4 er enten et resultat av [tex](-2)^2=4[/tex] eller [tex](2)^2=4[/tex]

Ergo gir det også to løsninger.
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

sukk.... jo jeg går å legger meg i protest. Her er jeg fundamentalt ute på tynn softis. Får vente på bedre tider.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Det er faktisk så enkelt som at kvadratroten av et tall alltid er 0 eller positiv. Du blander dette sammen med det at x^2 = 4 både har løsningene 2 og -2. Dette er et heeelt annet prinsipp! Her snakker vi om det faktum at andregradsligninger har to løsninger!

Men det som gjelder er altså at kvadratroten av et tall er over eller lik 0.

Det er faktisk _feil_ at [symbol:rot] ((-2)^2) = -2, og forklaringen har jeg allerede gitt.

Håper dette hjalp. =)
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Jeg tror ikke det er noen lett definisjon på spørsmålet ditt, men det er sant at [tex]\sqrt{4}[/tex] er definert som det positive tallet som ganget med seg selv blir 4.

Hvis du løser en helt ordinær, kvadratisk likning, er det jo korrekt å skrive [tex]\pm 2[/tex], men har du en fartsvekter, må du jo se det ann på hva du har definert som positiv og negativ retning, f.eks.

Man må rett og slett ta det litt i sammenheng :)
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Husker vi holdt på med den samme grafen i fjor i R1, får en sånn aha opplevelse..selv om man vet at svaret er [symbol:plussminus] fra før av :P

Men jeg sier god natt jeg og..må få med meg den siste episoden av Prison Break ! :D
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kvadratrotfunksjonen er definert som den positive roten - nettopp fordi det er en funksjon. En funksjon tar én tallverdi og returnerer nøyaktig én annen.

Det er derimot sant at alle tall har to kvadratrøtter. Den ene er [symbol:rot] x, og den andre er - [symbol:rot] x
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Har kikket litt frem i kapittel 6 hvor det nevnes litt om absoluttverier og delte funksjoner som jeg ikke viste noe om før.

[tex]sqrt {x^2}=|x|=\left\{ \text{x, x \geq 0\\-x, x<0} \right[/tex]

Dette sier jo at når [symbol:rot] 4 er <0 (dvs -2) er svaret -(-2) som blir 2.

Definisjonen for roten av et tall er beskrevet gjennom en delt funksjon (vet ikke hvorfor man har valgt å definere den slik, dog men på et 3 måneders kurs i R1 kan man ikke dvele for lenge med mysteriene)
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Svar