Likning grafisk (likning med 2 løsninger)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Jeg prøver å løse denne likningen grafisk;

[tex]\frac{x^2+x-6}{x-1}=2x-4[/tex]

Hvor mange løsninger fins?

Jeg ser bare 2 løsninger.[tex]x=2 \; x=5[/tex] Er det fler?



Innlegget er rettet.
Sist redigert av akihc den 19/11-2008 19:08, redigert 2 ganger totalt.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det der gir ingen mening. x = 2 og x = 5 gir ikke samme svar heller. Hva er likningen lik?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Sjekk den nå,jeg rettet på den. :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Prøv å tenk litt praktisk. Du har jo grafen forran deg. Er det mulig å trekke en rett linje (2x - 4) på en måte som skjærer grafen mer enn to ganger?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Det kommer ann må hvordan grafen er tegnet og her er jo grafen tegnet i to deler så det er derfor jeg lurer på om linja skjærer den andre delen også,men tror ikke det.Jeg tror nemlig at den kun skjærer i to punkter,og x verdiene for de to punktene som jeg oppga i første innlegg.Er enig? :P :P
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Uhm. Denne grafen kan vel bare tegnes på en måte?
Oh well. Det er uansett de eneste løsningene på likningen. Du kan jo prøve å regne det matematisk :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Så sant som sant, jeg gjorde det, fikk samme løsning.Denne linken trenger å være her. :P

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... 6c289202b1 Enjoy matematikere! :P
Svar