Ja, det er a*b som er -6.
Du gjør riktig, utenom en slurvefeil (antar jeg) på b^2. Det skal bli 3^2 som er 9.
Vektor oppgaver for R1. NY oppgave om skalarprodukt!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei. Det ser ut som du antar at [tex]|\vec{a} + \vec{b}| = |\vec{a}| + |\vec{b}|[/tex]. Dette stemmer bare når vektorene er like. Du kan bruke cosinussetningen for å finne [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex], men her er det enklest å gange ut: [tex]\vec{a}(\vec{a} + \vec{b}) = \vec{a} \cdot \vec{a} + \vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Dette bør jo være en smal sak å rekne ut.
For å få slike formler som jeg lager, skriver du kode i et språk som kalles latex. Bruk TEX-taggene for å skrive latexkode (alt mellom tex-taggene blir omgjort til formler). For å lære latex kan du holde musa over det andre har skrevet, så kommer koden opp.
For å få slike formler som jeg lager, skriver du kode i et språk som kalles latex. Bruk TEX-taggene for å skrive latexkode (alt mellom tex-taggene blir omgjort til formler). For å lære latex kan du holde musa over det andre har skrevet, så kommer koden opp.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du har jo reknet ut både [tex]\vec{a}^2[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex] i sted? Legg sammen disse to, og du har svaret. Og nei, 4*4 + 4*3 blir i alle fall ikke 192. Det blir 28.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jepp ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Tusen takk for hjelpen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Har prøve onsdag og som du sikkert skjønner henger jeg ikke helt med.. Så det kommer sikkert flere problemstillinger etterhvert.
(Tror kanskje det beste hadde vært å valgt enklere matte. Men skal vel klare dette året iallefall.)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Har prøve onsdag og som du sikkert skjønner henger jeg ikke helt med.. Så det kommer sikkert flere problemstillinger etterhvert.
(Tror kanskje det beste hadde vært å valgt enklere matte. Men skal vel klare dette året iallefall.)
Har du gjort en skrivefeil her?Vektormannen skrev:t = 3/5 ja. Da får du vektoren [1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 8/5] og denne er parallell med [2,8] (som du enkelt kan sjekke selv om du er i tvil -- boka har sikkert eksempler på hvordan du gjør det.)
Skal det ikke heller være:
[1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 4/5]
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei, 1/5 + 3/5 = 4/5, men 1 + 3/5 = 5/5 + 3/5 = 8/5.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ny oppgave om skalarproduktet:
I ΔABC er AB = 5 og AC = 4. Videre er a⋅b=10
Finn ∠A ved vektorregning.
a*b = |a|*|b|*cos A
Cos A = a*b/|a|*|b|
Cos A = 10/5*4 = 1/2
Vidre blir det bare feil.
Skal det ikke da bli:
5*4*cos 1/2 = 10
Forstår ikke dette med skalarproduktet. Vinkelen skal være 60 grader ifølge fasiten.
Håper på kjapp hjelp![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
I ΔABC er AB = 5 og AC = 4. Videre er a⋅b=10
Finn ∠A ved vektorregning.
a*b = |a|*|b|*cos A
Cos A = a*b/|a|*|b|
Cos A = 10/5*4 = 1/2
Vidre blir det bare feil.
Skal det ikke da bli:
5*4*cos 1/2 = 10
Forstår ikke dette med skalarproduktet. Vinkelen skal være 60 grader ifølge fasiten.
Håper på kjapp hjelp
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)