andregradsligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Siden det ikke fungerte, skrev du tydeligvis ikke alt riktig. Den eneste måten å finne feilen er at du skriver hele koden korrekt inn her, så kan vi peke ut feilen.
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Jarle10 skrev:Siden det ikke fungerte, skrev du tydeligvis ikke alt riktig. Den eneste måten å finne feilen er at du skriver hele koden korrekt inn her, så kan vi peke ut feilen.
Okei, her er det jeg skrev:-

: Disp “AX^2+BX+C=0”
:Prompt A
:Prompt B
:Prompt C
:B^2–4AC→D
:If D<0
:Then
:Disp “INGEN LOSNING”
:Else
:–B/(2A)→X (her prøved jeg med en stor minus og en liten minus)
:If D=0
:Disp “X= ”, X→Frac
:End
:If D>0
:Then
: (– B+√(D))/(2A)→X (her også)
:Disp “X1=”,X4Frac
: (– B – √(D))/(2A)→X (her også)
:Disp “X2=”,X→Frac
:End
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Skrev du det inn med rene bokstaver, eller gikk du på catalog og fant frem funksjonene?
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Emomilol skrev:Skrev du det inn med rene bokstaver, eller gikk du på catalog og fant frem funksjonene?
jeg skrev alt fra catalogen!!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Disp “X1=”,X4Frac skal være Disp “X1=”,X --> Frac, men det er kanskje skrive feil. Sjekk at du har liten minus som fortegn på alle, og stor minus f.eks foran [symbol:rot](D) i -B -- [symbol:rot](D) hvor - er liten, og -- er stor.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

marwalz skrev:
Jarle10 skrev:Siden det ikke fungerte, skrev du tydeligvis ikke alt riktig. Den eneste måten å finne feilen er at du skriver hele koden korrekt inn her, så kan vi peke ut feilen.
Okei, her er det jeg skrev:-

: Disp “AX^2+BX+C=0”
:Prompt A
:Prompt B
:Prompt C
:B^2–4AC→D
:If D<0
:Then
:Disp “INGEN LOSNING”
:Else
:–B/(2A)→X (her prøved jeg med en stor minus og en liten minus)
:If D=0
:Disp “X= ”, X→Frac
:End (prøv uten denne "end'en", ser ikke at den gjør noe)
:If D>0
:Then
: (– B+√(D))/(2A)→X (her også)
:Disp “X1=”,X4Frac
: (– B – √(D))/(2A)→X (her også)
:Disp “X2=”,X→Frac
:End
Det som virkelig ville vært nyttig var hvis du skrev hvilken type error det var, også at når du fikk erroren, brukte "goto" og så hvor i programmet den var.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Jarle10 skrev:Disp “X1=”,X4Frac skal være Disp “X1=”,X --> Frac, men det er kanskje skrive feil. Sjekk at du har liten minus som fortegn på alle, og stor minus f.eks foran [symbol:rot](D) i -B -- [symbol:rot](D) hvor - er liten, og -- er stor.
jeg har gjort alt dette, men den vil ikke funke :(
men der det står --> Frac............når jeg skriver den på kalk. så skrives det slik
--> >Frac.....altså det er en liten trekant som jeg får ikke vekk, den sitter fast med Frac'en!!!!
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

den trekanten skal være der, du skal ikke ta en pil før frac'en.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

slik skal den se ut: X>Frac, hvor > er trekanten som "følger med" frac-funksjonen.
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

=) skrev:den trekanten skal være der, du skal ikke ta en pil før frac'en.
Jeg har prøved med og uten pil, men den vil ikke funke!
Kanskje det er feil i min kalk :( må nok kjøpe en nye sant!!
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Når programmet ikke fungerer, kommer det en feilmelding. Velg 2:Goto når den kommer. Da viser kalkulatoren hvor den første feilen ligger. Der hvor markøren stanser er det første stedet hvor den ikke vet hva den skal gjøre. Gjør dette, og skriv hvilken linje den stopper på.
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Jarle10 skrev:Når programmet ikke fungerer, kommer det en feilmelding. Velg 2:Goto når den kommer. Da viser kalkulatoren hvor den første feilen ligger. Der hvor markøren stanser er det første stedet hvor den ikke vet hva den skal gjøre. Gjør dette, og skriv hvilken linje den stopper på.
Her feilen ligger:-

Disp “X1= ”, X→Frac
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Ja, som sagt: la frac stå for seg selv, uten pil. "Disp "X1 =",>Frac" er det eneste du trenger, hvor >Frac er det som følger med funksjonen.
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Jarle10 skrev:Ja, som sagt: la frac stå for seg selv, uten pil. "Disp "X1 =",>Frac" er det eneste du trenger, hvor >Frac er det som følger med funksjonen.
Nå funker den :D tuseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen taaaakkkkkk for hjelpen :)
Svar