Sum og differanse av vinkler.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Finn vinklene u, v[tex]\in [0,\pi\rangle[/tex]

Slik at:

[tex]sin(x+u)+cos(x+v)=sqrt {2} \cdot cos x[/tex]

Begynte med å løse den opp ved å bruke de generelle reglene for sin(x+u) og cos(x+v)

[tex]sin x \cdot cos u + cos x \cdot sin u + cos x \cdot cos v - sin x \cdot sin v= sqrt {2} \cdot cos x[/tex]

Hva skal jeg gjøre videre? Anta at u=v?

Tar gjerne i mot tips.

\Andreas
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

Er dette en del av en oppgave, eller står der virkelig ikke flere opplysninger? ... en likning med 3 ubekjente er litt voldsomt!!

Har grublet på den en stund men klare ikke at knekke koden som den står der!
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Det står ikke flere opplysninger! (Skrev ordrett av boken). Har prøvd mye forskjellig, men det har ikke ført fram.

Fasiten er forøvrig, [tex]u=v=\frac {\pi}{4}[/tex]

Var derfor jeg lurte på om man skulle anta at u=v, siden det var det fasiten kom fram til.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

sry, jeg er stuck!! vi får håpe at der er et skarpt hoved der kan gjennemskue hvordan den skal takles!! :D
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Snakket med læreren nå, han sa selv at dette var en "idiotisk" oppgave, og at man bare må se svaret.

Skal sende en mail til cappelen og be om et "matematisk" løsningsforslag på den.
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

Hvilken oppgave var det, i hvilken bok?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Oppgave 3.271 coSinus R2 Oppgavesamling.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

ok ....

så når
[tex]u=v =\frac{\pi}{4}[/tex]

så er uttrykket =

[tex]Sin\frac{\pi}{2}+Cos\frac{\pi}{2}= \frac{\sqrt 2 \cdot \sqrt 2}{2}[/tex]

[tex]1+0 = 1[/tex]

men litt søkt at man skal "se" det!! men du var jo selv litt inne på det, da du foreslog at man måtte sette [tex]u=v[/tex], så du var den der var tettest på at løse den!! :D
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Er ikke en veldig stor fan av oppgaver der man må anta ting :P Ufattelig irriterende!
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

gir deg helt rett ... synes også at de er ganske tåpelige!!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Nja.

Selv om du finner ut av [tex]u=v=\frac{\pi}{4}[/tex] stemmer, så trenger ikke det bety at det ikke er flere løsninger for andre kombinasjoner av u og v.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
bellanna
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/12-2008 15:14

Jeg har et forslag.

sin(x+u)+cos(x+v)=x^2cosx

En vet at det er u og v som skal finnes, altså er x konstant. Det betyr at også høyre siden er konstant.

Deriver så begge uttrykkene:
sinus funskjonen med hensyn på u
og cosinus funksjonen med hensyn på v

Da vil uttrykke bli følgende
cos(x+u)=0 (derivert med hensyn på u)
-sin(x+v)=0 (derivert med hensyn på v) , gang med -1 her så blir uttrykket sin(x+v)=0

Siden begge uttrykkene er lik 0 kan du sette de slik
cos(x+u)=sin(x+v)

og de er lik hvis u=v= pi /4 :)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Dette handler om lineært uavhengige funksjoner og du har støtt på dette om du har prøvd delbrøksoppspaltning: Hvis man for eksempel ønsker å skrive [tex]\frac1{(x-1)(x+1)}=\frac A{x-1}+\frac B{x+1}[/tex] for noen konstanter A og B, kan man gange opp så det står [tex]0x+1=(A+B)x+(A-B)[/tex]. Siden dette gjelder for alle x må vi ha at koeffisienten for x på begge sider må være lik, likeledes konstantleddet; altså er 0=A+B og 1=A-B. Grunnen til dette er rett og slett at 1 og x er lineært uavhengige funksjoner over de reelle talla, det vil si at hvis C*1+D*x=0 for reelle tall C og D er C=D=0.

På samme måte kan man vise at cos x og sin x er lineært uavhengige, så hvis [tex](\sin u+\cos v)\cos x+(\cos u-\sin v)\sin x=\sqrt2\cos x[/tex] kan vi ved å sammenligne koeffisienter se at [tex]\sin u+\cos v=\sqrt2[/tex] og [tex]\cos u-\sin v=0[/tex]. Dette ligningssystemet i u og v kan man løse.

Det irriterer meg å høre at læreren din kaller det ei idiotisk oppgave.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Hei og takker for oppklaringen. (Fikk forresten svar fra cappelen, der hadde de utført det på akkurat samme måte)Nei, har dessverre ikke vært borti ting på formen sin x(A+B) (o.l.) før, men en gang må jo være den første! Ut i fra de ligningsettene du har gitt meg ser jeg jo at cos u = sin v, Derfor blir løsningen [tex]2 cos u= sqrt 2[/tex]

Som gir [tex]u=v= \frac {\pi}{4}[/tex] innenfor det gitte intervallet.

Må forresten nevne at jeg hadde arbeidsuke forrige uke, og der fikk de resterende i R2 klassen ikkje denne oppgaven i lekse, av samme grunn som gitt over. Men jeg tenkte nå at jeg skulle prøve meg på den, nå som jeg jobbet for å ta igjen det tapte og det må jeg ærlig innrømme at det er noe jeg er glad for, ettersom dette er noe jeg kan få bruk for senere.
daffy
Cayley
Cayley
Innlegg: 65
Registrert: 17/05-2009 22:25

kva meines med koeffisienter
mrcreosote skrev:Dette handler om lineært uavhengige funksjoner og du har støtt på dette om du har prøvd delbrøksoppspaltning: Hvis man for eksempel ønsker å skrive [tex]\frac1{(x-1)(x+1)}=\frac A{x-1}+\frac B{x+1}[/tex] for noen konstanter A og B, kan man gange opp så det står [tex]0x+1=(A+B)x+(A-B)[/tex]. Siden dette gjelder for alle x må vi ha at koeffisienten for x på begge sider må være lik, likeledes konstantleddet; altså er 0=A+B og 1=A-B. Grunnen til dette er rett og slett at 1 og x er lineært uavhengige funksjoner over de reelle talla, det vil si at hvis C*1+D*x=0 for reelle tall C og D er C=D=0.

På samme måte kan man vise at cos x og sin x er lineært uavhengige, så hvis [tex](\sin u+\cos v)\cos x+(\cos u-\sin v)\sin x=\sqrt2\cos x[/tex] kan vi ved å sammenligne koeffisienter se at [tex]\sin u+\cos v=\sqrt2[/tex] og [tex]\cos u-\sin v=0[/tex]. Dette ligningssystemet i u og v kan man løse.

Det irriterer meg å høre at læreren din kaller det ei idiotisk oppgave.
er svært usikker på denne oppgåva kva meiner han med å samanlikna koeffisienter...
eg skjønner ikkje korleis han kjem frå:
[tex](\sin u+\cos v)\cos x+(\cos u-\sin v)\sin x=\sqrt2\cos x[/tex] til
[tex]\sin u+\cos v=\sqrt2[/tex] og [tex]\cos u-\sin v=0[/tex]

kva meines her korleis bestem han seg for å setje x=0 og kvifor er det slik at [tex](\cos 0-\sin 0)\sin 0=\sqrt2\cos 0[/tex] <=>[tex]\cos u-\sin v=0[/tex]
Svar