Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Lodve: Du legger for ofte ut ting av typen "vis meg"/"regn for meg". Vis hva du kan/har gjort/eller tror du kan gjøre selv først. Da vil du også lettere få hjelp her inne. Dette er det ikke bare jeg som har påpekt til deg flere ganger før!
Jeg vil også minne deg om reglene for skikk og bruk her inne. Spesielt bør du merke deg punkt 1, 2 og 3:
administrator skrev:
Skikk og bruk på forum:
1. Før du poster et problem / oppgave bør du ha foretatt et søk på sidene. Mange problemer som postes finnes allerede løst på forumet.
2. Du bør prøve å løse oppgaven så langt du kan. Det er større mulighet for god hjelp dersom du har et forslag til hvordan oppgaven kan løses, om enn så galt….
3. Husk at forumet ikke er et sted der leksene blir gjort for deg. Meningen er at man skal lære av hverandre og læring krever betydelig egeninnsatts utover det å poste et innlegg. I den forbindelse blir innlegg av typen ”Hjelp jeg har eksamen i morgen”, som det er ganske mange av, meningsløse.
4. Det er kun matematikk og matematikkrelaterte emner som skal postes. Det betyr at det er rom for noen fysikk og kjemi relaterte problemer, dersom det er matematikken som det fokuseres på. Det kan bety at en del innlegg (spesielt innen kjemi) slettes uten varsel.
5. Kommersielle aktører har ikke anledning til å poste innlegg relatert til deres virksomhet. (Det er ikke vår jobb å drive styrkeberegning av broene på E6! Utrolig, men vi har faktisk hatt lignende forespørsler). Denne type innlegg slettes uten varsel.
6. Alt som inkluder pornografi, pengespill (kommersiell interesse), eller lenker til dette, slettes uten varsel. Bruker risikerer også å slettes uten varsel. Politianmeldelse vil vurderes.
7. Støtende innlegg, og innlegg uten relevant innhold vil bli slettet uten varsel. Bruker risikerer også å bli slettet uten varsel.
8. Det forventes at man har en god tone brukerne imellom. Det betyr imidlertid ikke at irettesettelser ikke er tillatt. Det kan for eksempel være betimelig ovenfor personer som ikke forstår punktene 1 – 3.
Ops. Beklager var jo ikke meningen at dere skulle gjøre dem for meg. Poster nå ut det jeg har gjort på oppgavene, selv om de ikke er riktige.
På oppgave 3.302.A) så har jeg har tenkt det slik at det er ordnet utvalg uten tilbakelegging. Det vil si at når en plass er utdelt til en kanditat blant de 12 kandidatene, er det igjen 11 kandidater å velge mellom i den andre plassen. Altså minker det med en kandidat for hver gang en plass er utdelt.
Dermed blir løsningen etter hva jeg tror:
11*10*9*8*7*6*5*4.
Ifølge fasiten er svaret 495. Og dermed vet jeg jo at jeg har tenkt feil.
På oppgave B) er jeg noenlunde usikker på. Vi har åtte sikre plasser som skal fordeles likt mellom menn og kvinner; 4 sikre plass til menn og 4 sikre plass til kvinner.
Løsningen blir etter hva jeg tror:
5*4*3*2 * 7*6*5*4.
fasitsvar: 172
Som sagt, jeg får feil i svar. Når jeg tenker meg om så er dette uordnet utvalg. Det spiller jo ingen rolle om jeg velger kandidat nr2 før kandidat nr3 eller kandidatnr3 før kandidatnr2. De er jo likeverdige.
Takk for hjelpen folkens. Neste gang skal jeg huske på å legge ut det jeg har gjort på tross av at løsningen er feil.
3.304
C)
Ut fra problemstillingen, tenker jeg at det er uordnet utvalg uten tilbakelegging siden om du tar det første klosser med rødt farge før den fjerde klosser med rødt farge spiller ingen rolle. Fasitsvaren sier 81 og jeg får 4845. Dermed vet jeg at det her er grov feil.
D) Blir vel samme tankegang som i oppgave C) bare at nå må jeg bruke multiplikasjonsprinsippet. Jeg får som svar 2940 måter å lage tårn med to røde, to gule og en grønn klosser.
3 muligheter for den første klossen, for hver av disse er det tre muligheter på den andre osv. [tex]3^4=81[/tex] muligheter tilsammen.
D)
Denne er litt vanskeligere. Du kan tenke deg at du først plasserer den grønne klossen. Der har du fem muligheter. Plasser deretter de to røde, der har du [tex]4 \choose 2[/tex] muligheter. De to gule må være på de to siste plassene.
I alt [tex]5 \cdot {4 \choose 2}=5 \cdot 6=30[/tex] muligheter.