Fysikkoppgave3

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

En stein blir sluppet fra ro og faller fritt. Etter å ha falt en viss tid t1, faller den 35m i løpet av det neste sekundet. Fin t1?

Bilde
Bilde


Hei igjen, oppgaven så lett ut ved første blikk, men det viste seg å være feil. Derfor trenger jeg hjelp med oppgaven.

Jeg har brukt en av bevegelsesligningene; S = vot + (1/2)at^2. Jeg løste med hensyn på tiden. Det er feil og har prøvd meg frem på det bildet overfor.

Det jeg vet at er at steinen har en startfart på null. Og siden det ikke virker noen kraft på steinen utenom tyngdekraften, er akselerasjonen konstant.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

I løpet av tiden [tex]t_1[/tex] opparbeider steinen seg farten [tex]v = gt_1[/tex]. Så oppgir oppgaven at i løpet av sekundet etter [tex]t_1[/tex] faller steinen 35m. Da kan du som du foreslår, bruke formelen [tex]s = v_0 \cdot t + \frac{1}{2}gt^2[/tex]. s er jo 35m, og t er 1s (og g er jo kjent). Men hva blir startfarten [tex]v_0[/tex] her (altså farten steinen har akkurat etter tida [tex]t_1[/tex])? Har du ikke et uttrykk for den?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jo gjorde akkurat som du sa vektormannen. Jeg fant startfarten for i løpet av tiden ett sekund og satte denne farten i V=gT1 med hensyn på tida siden denne farten er sluttfarten i løpet av tiden t1. Takk Vektormannen

Men så har det seg slik at du løse den ved hjelp av gjennomsnittsfarten og lignende. Vet du hvordan? Og jeg lurer på en ting. Hvis du finner gjennomsnittsfarten ved konstant akselerasjon, gjelder den kun ved tiden 0,5s etter t1?
Sist redigert av lodve den 13/12-2008 15:24, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

lodve skrev:Jo gjorde akkurat som du sa vektormannen. Jeg fant startfarten for i løpet av tiden ett sekund og satte denne starten i V=gT1 med hensyn på tida siden denne farten er sluttfarten i løpet av tiden t1.
Uhm, skjønner ikke helt forklaringen din. Hva satte du inn for [tex]v_0[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Steinen har en startfart på null og en sluttfart i løpet av tiden t1. Denne sluttfarten er startfarten for tiden etter t1 (1s). Jeg fant startfarten i løpet av tiden ett sekund (etter t1). Denne startfarten er lik sluttfarten i løpet av tiden t1.

Bilde
Bilde

Jeg håper det ble klarere nå.
Svar