Luftskip

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei.
Jeg har problemer med å finne ut oppdriften av luftskipet.
Jeg har ikke kjemi så jeg aner ingenting hvordan man finner ut oppdriften av luftskipet. Jeg fikk tips fra en lærer om å vite det "molare volumet" for å regne ut oppdriften. Det et molare volumet er: Volumet av en gass ved 25 grader celsius og 1 atmosfæres trykk er 24,5 liter.


Dette er en konstruksjonssoppgave i tfx (teknologi og forskningslære) hvis noen av dere lurer på det.Det vi har gjort er å dele luftskipet i tre seksjoner; to halvkuler og en sylinder-formet del. Vi måler de aktuelle lengdene og bruker formelen for volumet til de geometriske figurene.
Vi har brukt følgende formler for volum;

[tex]V = \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex] (Sylinder)
V = (4*pi*r^3)/3 (Kule)

NB: Husk at beregningen av volumet til luftskipet er veldig grovt og unøyaktig. Og årsaken til hvorfor vi valgte å gjøre det på denne måten, er fordi vi ikke vet hvordan vi skal finne volumet på andre måter som er mer pålitelig og sikrere. Så det beregnede volumet vil bli litt større enn det virkelige volumet.

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde


Jeg takker for deres hjelp og bidrag. Lodve
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Det du trenger er en ellipsoide:

http://www.onlineconversion.com/object_ ... ipsoid.htm

Med den formelen får jeg 0.4346m^3.

Jeg vet ikke hvilken gass den inneholder, men jeg går ut i fra at det blir brukt helium

Wikipedia sier at tettheten til helium er 0,1785 kg/m^3, og tyngden av gassen blir da 77.5761 gram.
Sist redigert av Gommle den 07/01-2009 18:41, redigert 1 gang totalt.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Luftskipet er ikke elepsiær. Er det noen her som kan hjelpe meg med utregning av oppdriften av luftskipet?

Luftskipet i bildet (formen) er ikke i henhold til virkeligheten.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Hørt om Arkimedes' lov, Lodve?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Tips:

("Arkimedes lov for luftskip". Egentlig formulert for ei væske, men det blir samme sak her).

"Oppdriften til romskipet" = "Tyngden den luften luftskipet fortrenger"

Hva er tettheten til "luft", se i fysikktabell, wikipedia, søk på nettet...

Jeg fant: [tex]1,2 kg/m^3[/tex]

Husk: [tex]masse = tetthet \cdot volum[/tex]

Jeg mener å huske at du har fysikk(F1), Lodve. Derfor tror jeg du klarer dette selv nå.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Arkimedes lov, hvordan fungerer den? Hadde vært fint om noen kunne bringe den inn her.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Arkimedes lov:

Når en gjenstand senkes ned i en væske får den en oppdrift som er like stor som tyngden av den væsken den fortrenger.

Ser du at det er det samme som jeg skrev i mitt forrige svar...?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Nei, det jeg mente var et eksempel. F.eks å løse en hvilken som helst oppgave for å finne oppdriften, slik at jeg ser hvordan ville ha gjort det på mitt.
thedole
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 18/12-2008 13:37
Sted: Skiptvet

Først en disclaimer om at dette er noe jeg strengt tatt ikke har peiling på men ble litt revet med og måtte trykke inn noe som muligens bare er misvisende. Om så er tilfelle regner jeg med at noen retter på meg og minimerer skaden.. ;)

Om du regner ut vekten til luftskipet som om det er fyllt med luft finner du ut hvor mye oppdrift luftskipet har.(?) Om du da trekker ifra den vekten luftskipet faktisk har med den gassen det er fyllt med vil du finne hvor mye oppdrift som eventuellt er igjen til å faktisk utføre noe arbeid..

Er jeg på jordet her, eller traff jeg i det minste blinken om det ikke ble noen innertier..?

edit: Regner med at materialtykkelsen til luftskipet ikke utgjør store volumet og har sett bort ifra det i forklaringen min, men det må selvfølgelig taes med i betraktningen i praksis..
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

...."diameteren til luftskipet er 127 cm" ...

Mener du ikke lengden til lutskipet, det er jo bare en sirkel som har diameterr så vidt jeg har forstått... :?
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Vel vi får håpe på at dine regninger stemmer, og vis du da sjekker gjennom denne linken:

I love wikipedia

så vil du finne formelen:

[tex]O=pVg[/tex]

Der hvor [tex]O[/tex] er oppdriften [tex]p[/tex] er luftens massetetthet, [tex]V[/tex] volumet til luftskipet, og [tex]g[/tex] tyngdekraften.

Er ikke sikker om jeg har helt rett, siden vanligvis så pleier luftskip å være fylt med helium, men siden det ikke sies noe om det i oppgaven så håper jeg dette hjelper :P
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Thales, i tillegg til volumet av ballongen må du også vite massetettheten til luften rundt, og gassen inni ballongen. Dette fordi man bruker disse faktorene når man regner oppdrift. Da fordi man som sagt regner volumet av ballongen, regner ut hvor mye den veier, og hvor mye den VILLE veid hvis det bare var vanlig luft og ikke lett gass. Dette samles i en formel som gjør at man kan finne oppdrift.
Svar