Omforming av formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

Hei.
Dette er egentlig fysikk hjelp, men siden omforming av formler også er matte så trenger jeg desperat hjelp med omforming av noen formler i fysikk. Jeg har fysikk prøve senere i dag og trenger derfor hjelp til dette:

Har vi n, Sn og L blir formelen slik etter hva som står i boken for å finne vinkelen:
θn= tan-1 (Sn/2L)

•Hvis vi da i en oppgave har fått oppgitt θn (vinkelen) og L, men ikke Sn hvordan finner jeg Sn?Åssen blir formel her?

•Hvis vi da i en oppgave får oppgitt Sn og θn, men ikke L, hvordan finner jeg L?Åssen blir formel her?

ER veldig takknemmlig dersom noen hadde giddet gjort om disse for meg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Er det dette du mener:?
[tex]\theta_n=\tan^{-1}(\frac{S_n}{2L})[/tex]

I så fall blir

[tex]S_n=2L\tan(\theta_n)[/tex].
Sist redigert av Gustav den 15/01-2009 12:05, redigert 1 gang totalt.
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

[tex]\theta_n=\tan^{-1}(\frac {S_n}{2L})\\\tan (\theta_n)=\tan(\tan^{-1}(\frac {S_n}{2L}))\\\tan (\theta-n)=\frac {S_n}{2L}\\2L\, \cdot\, \tan (\theta_n)=S_n[/tex]

Tror det blir sånn.

Plutarco var visst før meg.
Sist redigert av thebreiflabb den 15/01-2009 12:09, redigert 1 gang totalt.
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

tusen takk..Hva om jeg har Sn, og vinkelen θn, men skal finne L. Hvordan blir formelen da?
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

[tex]2L\, \cdot \, \tan (\theta_n)=S_n[/tex]

[tex]\frac {2L\, \cdot \, \tan (\theta_n)}{2\cdot \tan (\theta_n)}=\frac {S_n}{2\cdot \tan (\theta_n)}[/tex]

[tex]L=\frac {S_n}{2\cdot \tan (\theta_n)}[/tex]
Svar