Sannsynlighetsoppgaver...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg trenger hjelp med noen sannsynlighetsoppgaver her: :)

Oppg 1) Ved teknisk kontroll av biler har det på landsbasis vist seg at gjennomsnittlig 10 % av bilene har tekniske mangler.

I en by planla biltilsynet å kontrollere 90 biler. Kontrollen kan bentraktes som binomiske forsøk med
n=90 og p=0,1.
a) Hva er sannsynligheten for at akkurat ni av de kontrollerte bilene vil ha tekniske probemer?

Svar: 0,9^81*0,1^9*90 nCr 9 = 0,1389. .. dette er greit og riktig....

b) Finn sannsynligheten for at minst 10 biler vil ha mangler.
Her skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Når det er "minst" er det vanligvis slik at man plusser alle muligheten fra 10 til og med 90. Men det vil ta veldig lang tid, så hvordan bør man regne ut dette/slike oppgaver?? :?


Oppg 2) Per og kari har fødselsdag i samme uke.
a) bestem sannsynligheten for at begge har fødselsdag på en fredag.
svar: 1/49.

b) Finn sannsynligheten for at de har fødselsdag samme dag.
Svar: 1/7. ... disse to er riktige..

c) Finn sannsynligheten for at de har fødselsdag på to dager etter hverandre.

Denne skjønte jeg ikke hvordan skal løses...:?

Jeg skjønner at det blir mange oppgaver samtidig, men jeg gjør oppgaver i hele kappitelet g de jeg sitter fast på spør jeg om her. :) Håper det er greit.


Takker for all mulig hjelp!:D:D
...
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

1.b) Siden du skal finne ut P(X>9), så kan du bare gjøre dette
P(X>9)=1 - P(X<10) = 1 - (P(9)+P(8)+ ... + P(0))
Dette kan du også løse på kalkulatoren din. Jeg kan bare casio og du finner den uder STAT.

Oppg 2)
c) For denne oppgaven er det bare å se på muligheter. Hvis vi bruker tallrekker og bruker P og K.
dermed har vi mulighetene
P1 K2
K1 P2

P2 K3
K2 P3
...
P6 K7
K6 P7

Nå kan vi se at det er 6*2=12 muligheter, og det er 49 muligheter totalt. Dermed 12/49.
Svar