Mekanikk formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
vannslangen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 10/09-2008 09:31

Har fått så god hjelp her de anddre gangene jeg har skrevet at jeg prøver igjen. :-)

Sliter å river meg i håret å sliter som vanligt med å snu på formler. Ser bare ikke logikken i det. Har en mekanikkformel jeg gjerne skulle hatt noen tips til å snu hvis noen har tid.

y=(G*l^3)/(8*E*J)

Jeg skulle gjerne løst den med hensyn til J! (alså J=osv

På forrhånd takk for tips! :)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

vannslangen skrev:Har fått så god hjelp her de anddre gangene jeg har skrevet at jeg prøver igjen. :-)

Sliter å river meg i håret å sliter som vanligt med å snu på formler. Ser bare ikke logikken i det. Har en mekanikkformel jeg gjerne skulle hatt noen tips til å snu hvis noen har tid.

y=(G*l^3)/(8*E*J)

Jeg skulle gjerne løst den med hensyn til J! (alså J=osv

På forrhånd takk for tips! :)
hvis jeg forstår uttrykket ditt korrekt, så har du:

[tex]y=\frac{G\cdot I^{3}}{8\cdot E\cdot J}[/tex]

hvis du kun skal ha det på formen [tex]J=..[/tex] trenger du bare å gange med [tex]\frac{J}{y}[/tex] på begge sider.

[tex]y\cdot\frac{J}{y}=\frac{G\cdot I^{3}}{8\cdot E\cdot J}\cdot\frac{J}{y}\Rightarrow J = \frac{G\cdot I^{3}}{8\cdot E\cdot y}[/tex]
vannslangen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 10/09-2008 09:31

Tusen takk :D
Beklager at jeg ikke brukte koding når jeg skrev :wink:
Svar