sannsynlighet kamper/personer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
snxi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/02-2009 22:18
Sted: bygda

Et håndballag fikk skadet målvakten slik at hun måtte stå over tre kamper på rad. Foran hver av disse kampene hadde laglederen loddtrekning om hvem av Liv, Solveig og Marianne som skulle stå i mål.
Hvor stor er sannsynligheten for at:

a) Liv ble målvakt i den første kampen
b) Liv ble målvakt i alle tre kampene
c) Liv ble målvakt i to kamper og Marianne i en kamp
svarene skal skrives i brøk og prosent


står fast her jeg :s
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Du vet at det er like stor sannsynlighet for at hver av disse skal stå, og sannsynligheten er den samme for alle kamper.

A) Er bare sannsynligheten for å bli valgt: Antall muligheter Liv kan bli valgt på/antall jenter totalt.

B)
Her må du gange sammen sannsynlighetene for at det blir Liv i hver kamp. For hver gang hun har fått sjansen til å stå en kamp, er det like stor sannsynlighet for at hun kan stå igjen neste kamp. Litt dårlig forklart.

C) Du har den samme sannsynligheten som i B), men nå kan du bytte på rekkefølgen, så du må finne antall muligheter Liv kan stå to ganger, mens Marianne står en gang.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Det er en god stund siden jeg drev med sannsynlighet, men jeg kan godt prøve å hjelpe til.

Som du sikkert vet så er sannsynligheten like stor for at Liv, Solveig og Marianna skal stå i mål. Det er tre muligheter å velge mellom som følgelig er den totale mulige utfall.

a) Sannsynligheten for en person skal stå i mål, nemlig Liv, er: [tex] \frac {1}{3} [/tex]. Her er den gustige utfallet 1.

b) Her ville jeg brukt Bionomisk-modell.

c) Her ville jeg brukt Hypergeometrisk-modell da det er flere sorter innvolvert.

Spør hvis noe er uklart her.
snxi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/02-2009 22:18
Sted: bygda

kunne du ha vist hvordan man regner med binomisk og hypergeometrisk modell? :)
har ikke lært det enda :P
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Se i database Per:

Binomisk og hypergeometrisk
snxi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/02-2009 22:18
Sted: bygda

skjønte ikke d som sto på sia dær :S
Svar