Trenger hjelp med formlike trekanter!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Har en oppgave her jeg ikke helt finner ut av:

Trekant ABC er formlik Trekant ADB, finn avstanden BD:

Bilde

Om noen kan hjelpe meg med denne hadde det vært supert! Det er en oppgave fra 1T og på den blå vanskelighetsgraden (som er den vanskeligste på dette kurset).
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Du har jo alle sidene i den store trkanten og en side i den lille, så ta hver side i den store and finn den tilsvarende siden i den lille. Så uttrykket du de små sidene som [tex]k\cdot (stor\,side)[/tex]. [tex]k[/tex] vil være den samme i begge trekantene. skjønner du?
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

anna_92 skrev:Har en oppgave her jeg ikke helt finner ut av:

Trekant ABC er formlik Trekant ADB, finn avstanden BD:

Bilde

Om noen kan hjelpe meg med denne hadde det vært supert! Det er en oppgave fra 1T og på den blå vanskelighetsgraden (som er den vanskeligste på dette kurset).
heissan...

hvis du kikker på trekanten i oppgaven din, så vil det at de er formlike bety at det er en sammenheng mellom sidene i de to.

trekanten ABC har du følgende info om.: AB=15,4

BC=18,4
AC=24

trekanten 'dab' vet du følgende om.:

ab=15,4

du har da nok til å finne (bd)

sett opp følgende likning.

[tex]{{ba} \over {AC}} = {{db} \over {BC}} \cr [/tex]

håper dette hjelper deg videre....
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Tusen takk skal dere ha, ble litt lettere å se sammenhengen når dere forklarte det!
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

anna_92 skrev:Tusen takk skal dere ha, ble litt lettere å se sammenhengen når dere forklarte det!
så bra......

og en god regel når du holder på med slike oppgaver, er å tegne opp alt sammen...i dette tilfellet ville du mye letter se sammenhengen hvis du hadde laget to separate trekanter..og før på den informasjonen du da hadde.....

alltid lettere å se slike sammenhenger da.......

lykke til videre.
Svar