Skalaproduktet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei!
Det jeg lurer på er hva som er funksjonen til skalaproduktet av to vektorer. Skalarprodukt er som kjent en regneoperasjon mellom to vekterorer (multiplikasjon) og får da et reelt tall. Er det tallet lengden av på produktet på vektorene? For skalar er jo per definisjon en størrelse uten retning. Er litt usikker altså.

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er som følgende:

La vektorene [tex]\vec a [/tex] og [tex] \vec b[/tex] være slik at [tex]|\vec a| = 4[/tex] og [tex]|\vec b| = 3[/tex]. Vinkelen mellom vektorene er 60 grader. Videre er [tex]\vec u = \vec a - 2\vec b[/tex] og [tex]\vec v = \vec a + \vec b[/tex].
a) finn lengend av vektorene
Jo, spørsmålet mitt er hvorfor vi må opphøye lengden av [tex] |\vec u| i annen [/tex] for å få lengden av den? Hvorfor ikke bare finne ut lengden på [tex] \vec a [/tex] og [tex] \vec b [/tex] (oppgitt ovenfor) for så å sette dem inn i uttryket med [tex] \vec a [/tex] og [tex] \vec b [/tex] vektorer for [tex] \vec u [/tex]
Sist redigert av lodve den 10/03-2009 23:34, redigert 2 ganger totalt.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Hvordan vil du sette in da?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Svar