Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderatorer: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
arildno
Abel
Innlegg: 684 Registrert: 17/03-2007 17:19
30/09-2007 22:43
Så sant du poster det du har gjort, og identifiserer nøyaktig det eller de punktene hvor du sliter/er usikker på.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
30/09-2007 22:46
arildno skrev: Så sant du poster det du har gjort, og identifiserer nøyaktig det eller de punktene hvor du sliter/er usikker på.
Greit.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
01/10-2007 10:44
Hei, bare lurte på en liten ting.
Det er en likebeint trekant som har som grunnlinje 14 cm og to av sidene 12 cm. Hvordan finner man ut Arealet?
Kan noen her bare løse den kjapt for meg?
Charlatan
Guru
Innlegg: 2499 Registrert: 25/02-2007 17:19
01/10-2007 10:58
Hvilke verdier trenger du for å finne areal av en trekant?
Grunnlinje og ?
Og hvordan skal du i så fall finne den?
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
01/10-2007 11:37
Jarle10 skrev: Hvilke verdier trenger du for å finne areal av en trekant? grunnlinje + høyde / 2
Grunnlinje og ? Grunnlinje x høyde /2
Og hvordan skal du i så fall finne den?
Denne oppgaven
grunnlinje 14 cm
De resterende sidene 12 cm + 12 cm. (som da er likebeintr trekant)
Men det som er saken, er at hvordan finner man høyden av en slikt trekant?
Det kan hende at jeg har oppgitt for lite informasjon. Hvis du synes det, kan jeg godt ta et bildet av oppgaven, og gi det ut i denen tråden.
Sist redigert av
lodve den 01/10-2007 11:39, redigert 1 gang totalt.
Charlatan
Guru
Innlegg: 2499 Registrert: 25/02-2007 17:19
01/10-2007 11:38
Nei, det er nok informasjon. Tenk deg at du deler trekanten i to like store deler, fra toppen og ned til midten av grunnlinjen. Ser du noe som kan hjelpe deg i å finne høyden?
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
01/10-2007 11:45
Jarle10 skrev: Nei, det er nok informasjon. Tenk deg at du deler trekanten i to like store deler, fra toppen og ned til midten av grunnlinjen. Ser du noe som kan hjelpe deg i å finne høyden?
Takk. Hvis man deler trekanten i to like store deler, altså fra toppen og ned til midten av grunnlinjen, vil man få en rettvinklet trekant. Vi har 12 cm som Hypotenus, og vet umiddelbart at lille kateten må være 6 cm?
Tenker jeg riktig?
Charlatan
Guru
Innlegg: 2499 Registrert: 25/02-2007 17:19
01/10-2007 11:46
Jepp, bra. Det er en av egenskapene til en likesidet trekant, at linjen som halverer toppvinkelen alltid vil skjære grunnlinjen på midten.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
01/10-2007 11:50
Jarle10 skrev: Jepp, bra. Det er en av egenskapene til en likesidet trekant, at linjen som halverer toppvinkelen alltid vil skjære grunnlinjen på midten.
Gjelder dette også likebeint trekant?
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
03/10-2007 11:27
Oppgave 3b) har jeg ikke helt forstått. Er det noen her som kan løse for meg + forklaring på hvordan dere løste den.
Jeg lærer mer av at dere gjør oppgaven for meg + forklaring.
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
03/10-2007 11:56
Jeg husker denne prøven.
Vi setter opp likningsettet:
[tex]K = a \cdot b \\\\ J =\frac34 a \cdot 1,125 \cdot b[/tex]
Det blir 1,125 fordi [tex]\frac{100 + 12,5}{100} = 1,125[/tex]
Klarer du resten selv?
Sist redigert av
Emilga den 03/10-2007 12:21, redigert 2 ganger totalt.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
03/10-2007 12:12
Emomilol skrev: Jeg husker denne prøven.
Vi setter opp likningsettet:
Vent litt
Hvorfor er det 1.125?
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
03/10-2007 12:37
Emomilol skrev: Jeg husker denne prøven.
Vi setter opp likningsettet:
[tex]K = a \cdot b \\\\ J =\frac34 a \cdot 1,125 \cdot b[/tex]
Det blir 1,125 fordi [tex]\frac{100 + 12,5}{100} = 1,125[/tex]
Klarer du resten selv?
Gjør om til 1,125 for å fjerne prosenten?
Hadde vært fint om du kunne løse oppgaven for meg.