Integralregning-Antiderivert

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis [tex]u = x^2[/tex] så blir vel [tex]\frac{du}{dx} = 2x[/tex] og ikke 1...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

scofield skrev:
=) skrev:sånn jeg ville gjort det var;

[tex]\int x\cdot e^{x^2} dx = \frac{1}{2} \int 2x\cdot e^{x^2} dx[/tex]

gjenkjent [tex]2xe^{x^2}[/tex] som [tex](e^{x^2})^,[/tex] og løst integralet deretter.

dette er den "slappe" måten å løse det integralet på, men her jeg sitter har jeg verken pen eller papir :P
Du har brukt substitusjon,men kan du forklare hvordan du brukte den? Her blir x plutselig til [tex]{\frac{1}{2}}[/tex] og en konstant som blir satt utenfor integraltegnet.Hva skjer her?

Fint om noen kunne fortelle formelen for substitusjon.
det finnes ingen formel for substutisjon, som kan løse alle integraler, det må gjøres med måte. og her må du ikke misforstå. x er ikke lik 1/2. det jeg gjorde der var ikke substutisjon.

jeg utnyttet meg at en konstant utenfor et integral kan ganges inni, og omvendt. jeg utnyttet at x = 1*x = 1/2*2x. det er jo naturlig.

edit: må vel forklare dette litt mer,

vi har

[tex]\int x e^{x^2} dx \\ = \int 1 x e^{x^2} dx \\ = \int \frac{2}{2} x e^{x^2} dx \\ = \int 2 \frac{1}{2} x e^{x^2} dx \\ = \frac{1}{2} \int 2 x e^{x^2} dx[/tex]

andre edit: altså, x er ikke en konstant, ingen sier det er en konstant, du kan ikke flytte den utenfor integralet. jeg sa det ganske tidlig.
Sist redigert av =) den 28/01-2008 21:12, redigert 1 gang totalt.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Hvis du legger til ord ved hver av de leddene så blir det lettere,takk.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

hvis du ikke greier å se hva jeg har gjort, så har du ingenting med integralregning og gjøre. beklager men jeg anbefaler at du går tilbake til brøkregning og enkel algebra, før du fortsetter. jeg tviler på dette er noe du kommer til å mestre på det nivået du er på nå.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Så det nå...
Sist redigert av Wentworth den 28/01-2008 21:20, redigert 1 gang totalt.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

[tex]\frac{ab}{c} = a \frac{b}{c} = b \frac{a}{c}[/tex]
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Nå skjønte jeg det,det du har gjort er faktisk det at du har regnet bakover til 1x.

Altså,du gikk bakover til du fant [tex]2\frac{1}{2}[/tex]
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

jeg visste at [tex](e^{x^2})^,= 2xe^{x^2}[/tex], så jeg tok det opplagte steget med å gange med 1/2 * 2, jeg vet ikke om det er det du mener med gikk bakover til 2*1/2, men det er ihvertfall lik 1, så da kan man gange med det i hytt og pine.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå har jeg fulgt litt med her jeg også, og er helt med på tankegangen. Du satte ut [tex]\frac{1}{2}[/tex] slik at du får [tex]2x\cdot e^{x^2} = (e^{x^2})^\prime[/tex] innenfor, og dermed er det klart at svaret må bli [tex]\frac{1}{2}e^{x^2} + C[/tex]. Men hvordan fører man noe slikt helt teknisk, uten å gjøre slike snarveier?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Nå begynte jeg også å lure på det.

Du tok jo snarveien [tex](e^{x^2})^\prime=2xe^{x^2}[/tex].

Takk for dyktig hjelp hittil.Hvis noen kommer på en annen teknisk måte som vektormannen skrev enn snarveien så holder jeg dørene åpne. :wink:
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Vektormannen skrev:Nå har jeg fulgt litt med her jeg også, og er helt med på tankegangen. Du satte ut [tex]\frac{1}{2}[/tex] slik at du får [tex]2x\cdot e^{x^2} = (e^{x^2})^\prime[/tex] innenfor, og dermed er det klart at svaret må bli [tex]\frac{1}{2}e^{x^2} + C[/tex]. Men hvordan fører man noe slikt helt teknisk, uten å gjøre slike snarveier?
man substutierer, og egentlig hvis man ikke er veldig rask, så er substutisjon litt prøv og feil, men hvis man er helt fersk på substutisjon, så ville jeg tatt;

[tex]I = \int x e^{x^2} dx, \\ u=x^2, \\ \sqrt{u} = x, \\ dx = \frac{1}{2\sqrt{u}} du, \\ I = \int \sqrt{u} e^u \frac{1}{2\sqrt{u}} du \\ = \int \frac{1}{2} e^u du \\ = \frac{1}{2} \int e^u du \\ = \frac{1}{2}e^u + C \\ = \frac{1}{2}e^{x^2} + C[/tex]

EDIT: (Post Scriptum:) Integrering er ikke som derivasjon, man kan ikke bare sette in integralet i et sett med regler som man egentlig kan med derivasjon, finnes ikke generelle regler for et tilfeldig integral. =}
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

=) skrev:[tex]\frac{ab}{c} = a \frac{b}{c} = b \frac{a}{c}[/tex]
hmmm...

[tex]\frac{ab}{c} = a \cdot \frac{b}{c} = b \cdot \frac{a}{c}[/tex]

mens:

[tex]a \frac{b}{c} = \frac{ac+b}{c}[/tex]

[tex]b \frac{a}{c} = \frac{bc+a}{c}[/tex]
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

I de matematiske tekster jeg har stående i bokhylla, er alltid [tex]a \frac b c[/tex] det samme som [tex]a \cdot \frac b c[/tex]. Blandede tall har jeg i grunnen ikke sett brukt siden ungdomsskolebøkene.
miti
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/01-2005 16:41

Hadde matteprøve med en nøtt jeg er litt usikker på:

[symbol:funksjon] (x) = [symbol:integral] (xe^x)dx , x element [0,1]

Hva blir volumet hvis vi dreier gjenstanden vi får 360 grader?

Formel for dette er som kjent [symbol:pi] [symbol:integral] ( [symbol:funksjon] (x))^2, men hvordan regne ut dette? Delvis integrasjon?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Et par runder med delvis vil kutte integranden ned til e^x.
Svar