R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Synes litt synd på dere når jeg ser på oppgavene. Personlig synes jeg oppgavene var jevnt over litt vanskeligere enn på de to forrige eksamenene. Mulig det bare er meg tho.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Dolandyret skrev:Synes litt synd på dere når jeg ser på oppgavene. Personlig synes jeg oppgavene var jevnt over litt vanskeligere enn på de to forrige eksamenene. Mulig det bare er meg tho.
Enig.
Mittle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 13/05-2016 21:42

Dersom de skal gjøre ha tilsvarende vanskelighetsgrad på R2 på mandag... Da lader jeg hagla ass..
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Artig at det var noen ikke-standard oppgaver på settet i dag! Tenker spesielt på oppgave 7 på del 1 og oppgave 4 på del 2. Utenom de to var det vel ingen overraskelser :)
Joakkkim

Spent på om jeg svarte riktig på oppgave 6b del 1 og oppgave 1 del 2...
Gjest

4a del to , hvordan?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fy flate....
Klarte å forsove meg og mistet dyrebar tid.... :x :x :x
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

4a del to , hvordan?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:4a del to , hvordan?


Jeg satt med den ganske lenge, og valgte å tegne to grafer i Geogebra:

[tex]g(x)=ax+b[/tex]
[tex]f(x)=ax+b[/tex]

og hadde glidere.

Jeg oppdaget noe merkelig da disse linjene var vinkelrett på hverandre.
Det var at :
[tex]a_1*a_2=-1[/tex]
altså produktet av stigningstallene er alltid -1

Tok litt tid, men forstod at ettersom [tex]\vec{r_1}=\left [ 1,a \right ][/tex]
og [tex]\vec{r_2}=\left [ 1,a \right ][/tex]

Ettersom [tex]\vec{r_1}\perp\:\vec{r_2}\Leftrightarrow \vec{r_1}*\vec{r_2}=0\Leftrightarrow \left [ 1,a_1 \right ]*\left [ 1,a_2 \right ]=0\Leftrightarrow 1+a_1*a_2=0\Leftrightarrow a_1*a_2=-1[/tex]

Så finner du stigningstallet og bruker ettpunktformelen.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Ble grådig usikker når jeg diskuterte med en klassekamerat. På oppgave 3 del 2 tolket jeg det slik at punkt P ikke nødvendigvis lå på linjen l i de deloppgavene etter de opplyste at den lå på linjen. Hva tror/gjorde dere? Blir usikker på grunn av at de fortsatt kaller den for P, men jeg antok der og da at den ikke behøvde å ligge på linjen l i de videre deloppgavene.
luka

Er det noen som vet sånn ca. hvordan poengfordelingen er ift. karakterer? Er det den typiske
90-100% - 6
80-89% - 5
70-79 - 4
osv.

Tenker først og fremst på skillet mellom 4,5 og 6...
Gjest

Vanskelig eksamen ja. Lå sterkt an til sekser helt til siste oppgave. Kunne ikke begynne å svare på den engang fordi CAS bare sa "?" og "x=x" og lignende ting. :roll:
DUR

Hva fikk dere som svar på den sannsynlighetsoppgaven i del 1? Og hvor mange vendepunkter var det på grafen?
Tusen takk for svar
Gjest

Egentlig litt irriterende at CAS skal spille en så stor rolle. Man kan argumentere for at det hindrer flere i å vise kompetansen sin da oppgavenes vanskelighetsgrad i større eller mindre grad avhenger av kandidatens geogebra-kunnskaper.
Gjest

Fikk 280 når hun skulle ha 2 realfag og 365 når hun skulle ha minst 2 fag.
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2} = 280[/tex]
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2}+\binom{5}{3}\cdot\binom{8}{1}+\binom{5}{4}[/tex]

Det er vel 4 vendepunkter. Et vendepunkt er hvor den deriverte begynner å øke når den har minket og motsatt, så midten av alle "bakker" er vendepunkt.
Svar