Side 2 av 2

Lagt inn: 25/02-2007 04:28
av Magnus
Neida. Mange ganger kan det gå, men i fleste tilfellene er det vel dog bare snakk om heltallige løsninger. Eksempel på en slik oppgave kan være ( i analogi til denne ). Bestem alle positive heltall x,y som tilfredstiller likningen [tex]3^x - y^3 = 1[/tex]

Lagt inn: 25/02-2007 12:29
av Janhaa
Terminator skrev:Abelkonkurransen mener du? Er vel umulig å løse en slik oppgave uten omega funksjonen? Noen som vil tippe hvor lang tid det tar før den kommer som pensum i vgs?
EDIT, SÅ IKKE Magnus hadde svart på øverste spm;
Nå er det vel slik at de beste fra Abelkonkurransen, kvalifiserer seg videre
til matte OL. Sikkert dette Magnus mener (!).

Ang omegafunksjonen i norsk vgs pensum; sikkert er at vi ligger tildels langt etter her på berget hva angår mer avansert pensum i realfagene.

Har sett/hørt dette i andre sammenhenger. Bare se på hva daofeishi lærer på VKII i Wales (hvis jeg ikke har misforstått). Antar (med stor sikkerhet) han leser endel knask på si også.
Virker nesten som om f.eks. mattepensumet der inneholder like mye/ er på nivå med årsstudium i Norge (20 vekttall dvs 60 studiepoeng/60 ECTS credits). Mulig jeg er skikkelig på tur nå.

Lagt inn: 25/02-2007 16:48
av daofeishi
Mjaah, det var en 3'er der ja. Prøver på nytt:

[tex]3^x - x = 5 \\ e^{\ln(3)x} - x = 5 \\ (x+5)e^{-\ln(3)x}=1 \\ \ln(3)(-x-5)e^{\ln(3)(-x-5)} = -\ln(3)e^{-5\ln(3)} \\ \ln(3)(-x-5)= \omega \left(-\frac{\ln(3)}{3^5} \right) \\ x = \left( -\frac{1}{\ln(3)} \right)\omega \left(-\frac{\ln(3)}{3^5} \right) - 5 [/tex]

Og da var til og med Magnus fornøyd ;)

Ellers så tror jeg Janhaa har rett i at vi henger litt etter realfagsmessig i Norge. Mattepensumet vårt her på denne skolen inkluderer flere emner fra fag man ikke finner før på universitetet hjemme i Norge, slik som analyse og flervariabel kalkulus, matrise/vektoranalyse, gruppeteori, tallteori og diskret matematikk. Dissse kursene tar man egentlig også ett år før tilsvarende kurs i Norge. Altså, etter at du er ferdig med "10-klasseekvivalenten," er det rett på 2 år med disse emnene, og du har studiekompetanse. Av en eller annen grunn blir nordmenn tvunget til å gå ett år på grunnkurs VGS før de får lov til å ta disse kursene - så jeg er både ett og to år eldre enn flere på samme klasetrinn som meg. (Jeg er 18.) Jeg spekulerer i om dette er fordi vi etter 10.-klasse ikke ligger på et internasjonalt standard kompetansenivå. Nå vet jeg ikke hva slags forandringer kunnskapsløftet kommer til å bringe med seg (?)

Lagt inn: 25/02-2007 18:09
av daofeishi
For moroskyld kom jeg også til å sammenlikne en av våre avgangseksamener med en fra 3MX. Her har jeg prøvd å oversette en av våre fem papers, gitt ved en tidligere eksamen:

IB Further Math Paper 1 - Tid: 60 min
--------------------------
1) Gitt [tex]f(x) = \sqrt[3]{1+x}[/tex], bruk MacLaurinekspansjonen av f(x) til leddet i [tex]x^3[/tex] for å finne en tilnærmingsverdi til [tex]\sqrt[3]{1.2}[/tex]. Gi svaret ditt til 5 desimaler.

2) (Grafteori) Bevis ved induksjon at et tre med n noder har nøyaktig n-1 kanter, der [tex]n \in \mathbb{Z}^+[/tex]

3) Ta for deg gruppen [tex](G, \times)[/tex] med identitetselement e. Gitt to elementer a og b fra gruppen slik at [tex]ab^2a = b[/tex] og [tex]a^2 = b^3 = e[/tex], Vis at:
i) [tex]ab = b^2a[/tex]
ii) [tex](ab^2)^2 = e[/tex]

4) Følgende tabell viser antall høyrehendte og venstrehendte kvinner og menn i en befolkning:
[tex]\begin{array}{l c c} & {\rm venstre} & {\rm hoyre} \\ {\rm kvinner} & 43 & 357 \\ {\rm menn} & 76 & 524 \end{array}[/tex]
Test på et 1%-signifikansnivå om det finnes en relasjon mellom kjønn og keivhendthet.

5) Finn den generelle løsningen til den rekursive relasjonen
[tex]a_{n+2} = 5a_{n+1} - 6a_n, \qquad n \geq 1[/tex]
Hva er nødvendig for at [tex]\{ a_n \}[/tex] skal generere potenser av 3?

6) Bestem om følgende rekke er konvergent:
[tex]\frac{1}{\sqrt[3]{2}} + \frac{4}{\sqrt[3]{4}} + \frac{7}{2} + \frac{10}{2\sqrt[3]{2}} + ...[/tex]

7) I følgende triangel ABC er AC < BC.
Bilde
Punktene M, N og P er henholdsvis midtpunktene til sidene [BC], [CA] og [AB]. F er foten til normalen fra C til [AB]
a) Vis at MP = FN
b) Dermed, eller på annet vis, bevis at MNFP er en syklisk firkant.

8) Vekten av en gitt type spiker er normalfordelt med ekspektasjonsverdi 5.2 g og standardavvik 0.7 g
a) Et tilfeldig utvalg på 50 spiker er tatt, og gjennomsnittsverdien funnet. Finn sannsynligheten for at gjennomsnittsverdien er mindre enn 5.0 g.
b) Et tilfeldig utvalg av spiker er tatt slik at sannsynligheten for at gjennomsnittsvekten er større enn 5.3 g er mindre enn 0.2. Finn minimum utvalgsstørrelse.

9) En ellipse er gitt parametrisk ved x=2cos(t)+3 og y=3sin(t)-1. Finn koordinatene til senter og fokus til ellipsen.

10) La V være settet med alle retningsbestemte linjer i planet. Relasjonen [tex]\diamond[/tex] på [tex]V \times V[/tex] er definert som følger:
[tex]\vec{AB} \diamond \vec{CD}[/tex] hvis og bare hvis [AD] og [BC] har samme midtpunkt, der [tex]\vec{AB}[/tex] representerer det retningsbestemte linjestykket fra A til B. Vis at [tex]\diamond[/tex] er en ekvivalensrelasjon.


Det er nok en viss pensumforskjell, etter det jeg kan se. Jeg tror nok man kunne fått en større tilstrømning til realfagene om man kunne studere litt mer eksotiske emner i norsk VGS. (?)

Lagt inn: 25/02-2007 22:22
av Janhaa
Dette var interessant daofeishi. Da var jeg jo ikke så på jordet allikevel.
Antar en over gjennomsnitt 3MX-elev (4-5 kandidat) max hadde klart 2-3 oppgaver :?:
Med mine 20 vekttall skulle jeg slite med 3-4 oppgaver (trur eg) ! Har ikke prøvd altså. Men forteller litt om nivåforskjellen uansett.

Correct me if I'm wrong;
2) kommer vel inn under diskret matematikk?,
3) er dette gruppeteori (ikke alt for vanskelig tror jeg), som er en del av kvantemekanikken?
5) dette er en rekursjonsrelasjon, også kalt differenslikning (på norsk) ?.

Dessuten begreper som MacLaurine-rekker, syklisk firkant er faktisk fraværende i pensum på vgs (så vidt meg bekjent er).
Lærte ikke dette på "20-gruppa" heller. Dog Taylor rekker da (som likner).
Har endog merka meg andre teoremer etc som tangent-sekant-setninga, Ptolemaios set. og et punkts potens mhp en sirkel som også er borte fra både vgs og "20-gruppa" sine pensum...

Lagt inn: 25/02-2007 22:26
av sEirik
Janhaa skrev: Dessuten begreper som MacLaurine-rekker, syklisk firkant er faktisk fraværende i pensum på vgs (så vidt meg bekjent er).
Lærte ikke dette på "20-gruppa" heller. Dog Taylor rekker da (som likner).
MacLaurin-rekker er vel ikke noe mer mystisk enn Taylorrekker utviklet om x = 0?

Lagt inn: 25/02-2007 22:34
av Janhaa
sEirik skrev:
Janhaa skrev: Dessuten begreper som MacLaurine-rekker, syklisk firkant er faktisk fraværende i pensum på vgs (så vidt meg bekjent er).
Lærte ikke dette på "20-gruppa" heller. Dog Taylor rekker da (som likner).
MacLaurin-rekker er vel ikke noe mer mystisk enn Taylorrekker utviklet om x = 0?
Enig med d Eirik, men husk 3MX kandidater flest er ikke like interessert i matte som du og meg. Og de vet ikke dette.
Var i grunn poenget d :!:

Lagt inn: 25/02-2007 22:53
av Terminator
Er så gøy å slenge drit om folk som er dårligere enn oss:) Greien er vel den at alt for få liker realfag mer enn hva som er pensum. Syns vi kunne gått mye lengre, med f.eks matte.. Differensiallikninger, polynomdivisjon for ikke å nevne mer integrasjon og derivering, og trigonometri!

Lagt inn: 25/02-2007 23:13
av Janhaa
Terminator skrev:Er så gøy å slenge drit om folk som er dårligere enn oss:) Greien er vel den at alt for få liker realfag mer enn hva som er pensum. Syns vi kunne gått mye lengre, med f.eks matte.. Differensiallikninger, polynomdivisjon for ikke å nevne mer integrasjon og derivering, og trigonometri!
Hvis jeg forstod deg riktig nå, så misforstod du...
:D

Vi snakker om pensum og nivåforskjeller vdr pensum i Norge og f.eks. Wales.

Lagt inn: 26/02-2007 00:02
av daofeishi
Det stemmer det Janhaa, grafteori er et underemne i diskret matematikk. Så også differenslikninger. Gruppeteori er et emne jeg gleder meg til å studere videre på universitetsnivå :)

Skal forøvrig sies at jeg ikke går på en walisisk skole, men et internasjonalt gymnas - Så jeg skal ikke uttale meg om de direkte forskjellene mellom norsk og walisisk skole. Men hva angår Norge, kan vi etter mine erfaringer absolutt ikke skryte på oss å være et foregangsland innen utdanning. Dette er synd, med tanke på de potensielle ressursene vi har. Problemet er vel at vi befinner oss i et spenningsbelte skolepolitisk - og at mange har problemer med å se at enhetsskolen kan forenes med en høykompetanseskole. (Jeg skal ikke prøve å forenkle dette til et høyre-venstrepolitisk spekter. Alt for mange politiske debatter ender opp med debattanter som hardnakket prøver å plassere et emne på en endimensjonal skala, for så å ta standpunkt i forhold til denne skalaen.)