Lovlig med symbolregnere i 2MX?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

etse skrev:jeg har en i min klasse som ikke forstår en døyt av hvordan ting henger sammen men på grunn av alle sine eksempler i formelsamlinga får han 5 på alle prøvene bed å bare skrive avskrift fra den nesten; bare bytte tallene. da føler jeg ting blir feil.

Når man velger å ta flere år med matte, 2mx-3mx-kalkulus(det det heter?) så velger man å fordype seg. og fordyping handler om å forstå. Det å kunne bruke en kalkulator og å slå opp i ei bok handler ikke om matte-kunnskaper. Greit nok; jeg regner ikke med at alle skal kunne alle formler og slikt i hode, og å ta roten av 32 i hode osv. Men jeg syns det er et poeng å faktisk vite hvordan man regner det ut på papir og hvorfor en formel er slik den er, og hvorfor vi kan bruke den.

Muntlige examener liker jeg veldig godt, ettersom her får man prøvd frem kunskap gjennom at man må forklare hva man gjør og hvorfor osv. Det å bare løse ting slavisk etter en oppskrift krever null-forståelse.

I tilegg mener jeg at om du lærer deg å gjøre ting skikkelig og ordentlig først, og repeterer med gjevne mellomrom lærer du ting ordentlig og man forstår det man gjør på kalkulatoren mye bedre. men les mer om detp å tråden jeg skrev =)
Skulle gjerne likt å sett de prøvene deres om man får 5 bare ved å ha med formelsamling
Svar