Vil tro det er forskjellig fra skole til skole. Tror altså ikke at lodve får samme prøve som vi hadde, så det er ikke noe forsøk på juks, men snarere et lite tips, så han ser omtrent hvilke emner man berører.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Til info kan jeg også si at vi bruker Sinus-bøkene.
Men ja, en prøve fra R2 hadde vært artig å få sett
Forresten, jeg
må bare. Hadde fysikkprøve i dag også, og jeg poster denne her utelukkende for egen interesse, egentlig, men forhåpentligvis er det jo noen andre som kan dra nytte av den. Både jeg og samtlige andre i klassen slet forresten med oppgave 5, så om noen kunne tatt den og beroliget nervene mine hadde jeg blitt glad.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Har spurt på realisten.com, men som kjent er aktiviteten der heller laber.
Prøve i Fysikk 1 - kap 1 - 18.09.08
1
a) Vis at 90 km/h = 25 m/s.
b) For å spare tid øker en bilist gjennomsnittsfarten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor mye tid sparer bilisten på dette tvilsomme påfunnet for hver mil han kjører?
c) En bilist passerer et skilt som viser at det er 48 km igjen til reisemålet. "Da er jeg framme om 48 min," tenker bilisten. Hvilken gjennomsnittsfart (i km/h) regner hun med å holde?
2 Bevegelseslikningene ved konstant akselerasjon er gitt ved
(1) v = v[sub]0[/sub] + at
(2) s = v[sub]0[/sub]t + (at[sup]2[/sup])/2
(3) v[sup]2[/sup] - v[sub]0[/sub][sup]2[/sup] = 2as
a) Vis at likning (1) kan utledes av likning (2) ved derivasjon.
b) Vis at likning (3) kan utledes av likningene (1) og (2) ved å eliminere
t.
3 En bil starter fra ro og har konstant akselerasjon de neste 12 s. 4,0 s etter starten har bilen farten 36 km/h. Hvor langt går bilen i det første sekundet? Og i det 11. sekundet?
4 Du står på en balkong og kaster en ball loddrett oppover med fart 12 m/s. Velg positiv retning
oppover i hele oppgaven. Sett
g = 9,81 m/s[sup]2[/sup].
a) Bruk fartsformelen til å finne tiden ballen bruker på oppturen.
b) Hvor høyt over balkongen ligger toppunktet?
c) Hva er ballens posisjon når den er tilbake i utgangspunktet?
d) Bruk posisjonen og en av veiformlene til å finne samlet tid for opp- og nedturen. Sammenlikn med svaret i oppgave a).
e) Ballen treffer bakken 2,7 s etter starten. Hva er ballens posisjon nå? Hvor høyt ligger balkongen over bakken?
f) Hvilken fart har ballen på nedturen idet den passerer balkongen? Og når den treffer bakken?
5 En buss starter fra en holdeplass med akselerasjonen 0,75 m/s[sup]2[/sup]. Grete løper etter bussen. Hun har farten 8,0 m/s, og hun var 17,5 m bak bussen da den startet.
a) Hvor lang tid bruker Grete på å ta igjen bussen?
b) Hvor langt har hun da løpt fra det øyeblikket bussen startet?
c) Dersom Grete løper forbi bussen, kommer den til å ta henne igjen. På hvilket tidspunkt skjer det?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)