Ja, det er a*b som er -6.
Du gjør riktig, utenom en slurvefeil (antar jeg) på b^2. Det skal bli 3^2 som er 9.
Vektor oppgaver for R1. NY oppgave om skalarprodukt!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei. Det ser ut som du antar at [tex]|\vec{a} + \vec{b}| = |\vec{a}| + |\vec{b}|[/tex]. Dette stemmer bare når vektorene er like. Du kan bruke cosinussetningen for å finne [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex], men her er det enklest å gange ut: [tex]\vec{a}(\vec{a} + \vec{b}) = \vec{a} \cdot \vec{a} + \vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Dette bør jo være en smal sak å rekne ut.
For å få slike formler som jeg lager, skriver du kode i et språk som kalles latex. Bruk TEX-taggene for å skrive latexkode (alt mellom tex-taggene blir omgjort til formler). For å lære latex kan du holde musa over det andre har skrevet, så kommer koden opp.
For å få slike formler som jeg lager, skriver du kode i et språk som kalles latex. Bruk TEX-taggene for å skrive latexkode (alt mellom tex-taggene blir omgjort til formler). For å lære latex kan du holde musa over det andre har skrevet, så kommer koden opp.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du har jo reknet ut både [tex]\vec{a}^2[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex] i sted? Legg sammen disse to, og du har svaret. Og nei, 4*4 + 4*3 blir i alle fall ikke 192. Det blir 28.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jepp
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Tusen takk for hjelpen
Har prøve onsdag og som du sikkert skjønner henger jeg ikke helt med.. Så det kommer sikkert flere problemstillinger etterhvert.
(Tror kanskje det beste hadde vært å valgt enklere matte. Men skal vel klare dette året iallefall.)
Har prøve onsdag og som du sikkert skjønner henger jeg ikke helt med.. Så det kommer sikkert flere problemstillinger etterhvert.
(Tror kanskje det beste hadde vært å valgt enklere matte. Men skal vel klare dette året iallefall.)
Har du gjort en skrivefeil her?Vektormannen skrev:t = 3/5 ja. Da får du vektoren [1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 8/5] og denne er parallell med [2,8] (som du enkelt kan sjekke selv om du er i tvil -- boka har sikkert eksempler på hvordan du gjør det.)
Skal det ikke heller være:
[1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 4/5]
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei, 1/5 + 3/5 = 4/5, men 1 + 3/5 = 5/5 + 3/5 = 8/5.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ny oppgave om skalarproduktet:
I ΔABC er AB = 5 og AC = 4. Videre er a⋅b=10
Finn ∠A ved vektorregning.
a*b = |a|*|b|*cos A
Cos A = a*b/|a|*|b|
Cos A = 10/5*4 = 1/2
Vidre blir det bare feil.
Skal det ikke da bli:
5*4*cos 1/2 = 10
Forstår ikke dette med skalarproduktet. Vinkelen skal være 60 grader ifølge fasiten.
Håper på kjapp hjelp
I ΔABC er AB = 5 og AC = 4. Videre er a⋅b=10
Finn ∠A ved vektorregning.
a*b = |a|*|b|*cos A
Cos A = a*b/|a|*|b|
Cos A = 10/5*4 = 1/2
Vidre blir det bare feil.
Skal det ikke da bli:
5*4*cos 1/2 = 10
Forstår ikke dette med skalarproduktet. Vinkelen skal være 60 grader ifølge fasiten.
Håper på kjapp hjelp