Side 2 av 3

Lagt inn: 24/11-2008 18:59
av Vektormannen
Ja, det er a*b som er -6.

Du gjør riktig, utenom en slurvefeil (antar jeg) på b^2. Det skal bli 3^2 som er 9.

Lagt inn: 24/11-2008 19:06
av Mr.Anki
Slurvefeil der ja, de kommer litt for ofte :(

Men da ble det rett tall jeg sa først også da. Bare at jeg kalte det for en vektor.

Hvor finner jeg det tegnoppsettet du skriver med?

Lagt inn: 24/11-2008 19:11
av Mr.Anki
En siste oppgave:

La a og b være to vektorer slik at
|a| = 4, |b| = 3, Vinkel (a,b) = 120 grader

Regn ut a * (a+b)

Blir dette riktig?

Kvadratrota 4 * (Kvadratrota 4 + Kvadratrota 3) = 7,46

Lagt inn: 24/11-2008 19:33
av Vektormannen
Nei. Det ser ut som du antar at [tex]|\vec{a} + \vec{b}| = |\vec{a}| + |\vec{b}|[/tex]. Dette stemmer bare når vektorene er like. Du kan bruke cosinussetningen for å finne [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex], men her er det enklest å gange ut: [tex]\vec{a}(\vec{a} + \vec{b}) = \vec{a} \cdot \vec{a} + \vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Dette bør jo være en smal sak å rekne ut.

For å få slike formler som jeg lager, skriver du kode i et språk som kalles latex. Bruk TEX-taggene for å skrive latexkode (alt mellom tex-taggene blir omgjort til formler). For å lære latex kan du holde musa over det andre har skrevet, så kommer koden opp.

Lagt inn: 24/11-2008 20:22
av Mr.Anki
En smal sak for mange sikker ja :wink:

[tex]|\vec{a}|[/tex] = √a sant?

Edit:
Det blir vel feil ser jeg.

For a^2 = |a|^2 = 4^2 = 16

Da er vel a √16 = 4 ?


Så da blir det:

(4*4)+(4*3) = 192

Lagt inn: 24/11-2008 20:34
av Vektormannen
Du har jo reknet ut både [tex]\vec{a}^2[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex] i sted? Legg sammen disse to, og du har svaret. Og nei, 4*4 + 4*3 blir i alle fall ikke 192. Det blir 28.

Lagt inn: 24/11-2008 20:38
av Mr.Anki
Nok en trykkfeil, beklager.

16 + (-6) = 10

Dette blir vel rett da?

Lagt inn: 24/11-2008 20:39
av Vektormannen
Jepp :)

Lagt inn: 24/11-2008 20:43
av Mr.Anki
Tusen takk for hjelpen :)

Har prøve onsdag og som du sikkert skjønner henger jeg ikke helt med.. Så det kommer sikkert flere problemstillinger etterhvert.


(Tror kanskje det beste hadde vært å valgt enklere matte. Men skal vel klare dette året iallefall.)

Lagt inn: 24/11-2008 21:28
av Mr.Anki
Vektormannen skrev:t = 3/5 ja. Da får du vektoren [1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 8/5] og denne er parallell med [2,8] (som du enkelt kan sjekke selv om du er i tvil -- boka har sikkert eksempler på hvordan du gjør det.)
Har du gjort en skrivefeil her?

Skal det ikke heller være:

[1-t, 1+t] = [1-3/5, 1+3/5] = [2/5, 4/5]

Lagt inn: 24/11-2008 21:31
av Vektormannen
Nei, 1/5 + 3/5 = 4/5, men 1 + 3/5 = 5/5 + 3/5 = 8/5.

Lagt inn: 24/11-2008 22:03
av Mr.Anki
Der var det brøken som "lurte" meg ja...

Fikk regnet ut om vektorene faktisk ble parallelle nå og det ble de :)

Takk Vektormannen og dere andre for hjelpen :)

Lagt inn: 25/11-2008 17:44
av Mr.Anki
Ny oppgave om skalarproduktet:

I ΔABC er AB = 5 og AC = 4. Videre er a⋅b=10
􀁇 􀁇
Finn ∠A ved vektorregning.

a*b = |a|*|b|*cos A

Cos A = a*b/|a|*|b|

Cos A = 10/5*4 = 1/2


Vidre blir det bare feil.

Skal det ikke da bli:

5*4*cos 1/2 = 10

Forstår ikke dette med skalarproduktet. Vinkelen skal være 60 grader ifølge fasiten.

Håper på kjapp hjelp :)

Lagt inn: 25/11-2008 17:53
av Maddix
cos^-1 av 0,5 = 60 grader. Du må vel bare gjøre det om til grader. Og da skal det stemme at a*b=10 og 10*cos 1/2 = 10.

Lagt inn: 25/11-2008 17:55
av Mr.Anki
Når vet man at en skal bruke cos^-1 og bare cos?