Lærerens løsningsforslag (vi hadde prøven på fredag og fikk karakteren tilbake lørdags morgen. haha. er det rart jeg liker ham?)
Løsningsforslaget er litt rotete da, siden det egentlig bare er en kort oppsummering, men dere skjønner forhåpentligvis essensen. så håper jeg at jeg får det riktig, for han skriver som en gris, så jeg kan lese av feil her og der.
__________________________________________________
Oppgave 1
a) 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29 (ti første primtallene)
[tex]\sqrt{281}=16,7[/tex] - inneholder ingen av primtallene under 16.
b)
[tex]168 - 1 \cdot 104 = 64 \\ 104 - 1 \cdot 64 = 40 \\ 64 - 1 \cdot 40 = 24 \\ 40 - 1 \cdot 24 = 16 \\ 24 - 1 \cdot 16 = \underline{\underline{8}} = sfd(168, 104) \\ 16 - 2 \cdot 8 = 0[/tex]
[tex]mfm = \frac{104 \cdot 168}{8} = 13 \cdot 168 = 2184[/tex]
c)
(1) 6x + 9y = 12
sfd(6, 9) = 3
3|12 (altså løsning)
(2) 6x + 7y = 435
sfd(6, 7) = 1
1|435 (altså løsning)
(3) 168x + 104y = 437
sfd(168, 104) = 8
437:8=54,625 (altså IKKE løsbar)
d) 77x + 35y = 10705
sfd(77, 35) = 7
10705:7 går ikke opp
Altså kan det ikke stemme.
e)
[tex]23x + 41y = 402 \\ 41 - 23 = 18 \\ 23 - 18 = 5 \\ 18 - 3 \cdot 5 = 3 \\ 5-3=2 \\ 3-2=1=sfd(23, 41) \\ 2-2\cdot 1=0[/tex]
OMVENDT:
[tex]3 - (5-3) = 1 \\ 2 \cdot 3 - 1 \cdot 5 = 1 \\ 2 \cdot (18 - 3\cdot 5) - 5 = 1 \\ 2 \cdot 18 - 7 \cdot 5 = 1 \\ 2 \cdot 18 - 7 \cdot (23 - 18) = 1 \\ 9 \cdot 18 - 7 \cdot 23 = 1 \\ 9 \cdot (41 - 23) - 7 \cdot 23 = 1 \\ 9 \cdot 41 - 16 \cdot 23 = 1 \\ \ \\ -16 \cdot 23 + 9 \cdot 41 = 1 \ \ \ \ \ |\cdot 402 \\ -6432 \cdot 23 + 3618 \cdot 41 = 402[/tex]
[tex]x = -6432 - 41n > 0 \ \ \Rightarrow \ \ n < - \frac{6432}{41} = -156,9 \\ y = 3618 + 23n > 0 \ \ \Rightarrow \ \ n > - \frac{3618}{23} = -157,3[/tex]
n = -157, som gir:
[tex]x = -6432 + 41 \cdot 157 = 5 \\ y = 3618 - 23 \cdot 157 = 7[/tex]
Denne ble så lang, så fortsetter i en annen post
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)