Adaware skrev:
Og hvorfor blir det plutselig 2(3+a)?
Føler meg skikkelig idiot nå
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ok, det gjør ingen ting. Ingen er idioter. Det er veldig viktig å få oppklaring i "banale" spørsmål, som det er nevnt tidligere. Det vil kanskje svekke "manndommen" litt i det man trykker på "ok" til å publisere, men slikt blir fort glemt, og livet innenfor matematikken blir mye bedre etter på
Når det står ett tall utenfor parentesen, så kan man gange ut parentesen, slik at:
2(3+a) = 2*3 + 2*a = 6+2a
Altså skal begge ledd ganges med tallet to. Generelt er:
a(b+c) = ab+ac.
Dette kan man gjøre begge veier. Ofte kalt for faktorisering. Det vil gjør brøkregning mye lettere å kunne faktorisere. Dette er riktignok ett dårlig eksempel, men om man har f.eks
[tex]\frac{5a+25b}{25b+50c}[/tex]
Så kan man faktorisere ut 5. Å se slike ting kreves litt trening, men det kan gjøre enkelte ting mye lettere. I dette tilfellet kunne utrykket blitt:
[tex]\frac{5(a+5b)}{5(5b+10c)} = \frac{a+5b}{5b+10c}[/tex]
I dette tilfellet var det ganske enkelt og man ville gjerne gjort det direkte uten å faktorisere ut 5'ern etter litt trening. Ofte kan det være til betydelig hjelp å faktorisere ut tall og/eller bokstaver for å stryke dem.
Man kan også faktorisere annengrads utrykk, f.eks:
x^2 + 4x = x(x+4). Det vil gjøre det lettere å se nullpunkter.
Ett annet eksempel:
x^2 - 16 = (x+4)(x-4)
Så kan vi her også gange ut parentesene. Da blir det slik:
x*x+x*(-4)+4*x+4*(-4) = x^2-16
Og slike snarveier er det viktig å kjenne igjen. Det gjør det lettere å se nullpunkter (Utrykket er null når minst ett av produktene er lik null), pluss at det kan brukes til faktorisering. F.eks
[tex]\frac{x^2-16}{x+4}[/tex]
Så er det ikke så innlysende at det kan forkortes. Men om man bruker forrige triks, så ser man at dette er lov:
[tex]\frac{x^2-16}{x+4} = \frac{\cancel{(x+4)}(x-4)}{\cancel{x+4}} = x-4[/tex]
Du kan jo f.eks prøve å faktorisere x^2+x-6 selv.
I tillegg så er kvadratsetningene viktig å skjønne. Disse står i formelheftet ditt. Dette ble veldig mye men jeg håper dette var litt oppklarende og ikke bare forvirrende. Du får fundere litt på det, og spørre om du står fast eller om det var noe som var uklart
Edit:
Det kom ikke helt klart fram i innlegget, men i faktoriseringen jeg har snakket om her, så kan bokstavene være vilkårlige tall.(125+25)/(200) = 25(1+5)/(25*8) = 6/8 = (2*3)/(2*4) = 3/4
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.