Hvordan man tolker dette utsagnet er opp til hver enkelt, men jeg skal forandre posten min for å oppklare litt ^^ Løse i mine øyne er å finne en x verdi som gjør at uttrykket er lik 0.avss skrev:Synes algebra fortsatt er veldig vanskelig. ta for eksempel denne:
[tex]2x-1 - (4x - 2) - 2x[/tex]
Denne skal bare løses.
Sliter med algebra og figurtall
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jeg tror nok bare det er ment at man skal trekke sammen uttrykket mest mulig. Altså å løse opp parenteser trekke i hop. Hvis man skal finne x slik at uttrykket blir 0 så blir man nok spurt om det direkte.
mye å sette seg inn i. Har derfor enda et spørsmål.
Se på dette uttrykket:
12x-6x / 2x-4 =
Jeg ville gjort forenklet uttrykket på denne måte:
= 2 (6-3x) / 2(x-2) = 6-3x / x-2
Problemet er at dette ikke står i fasiten. Der står det følgende:
= -6 (-2+x) / 2 (x-2) . Som dere ser har jeg gjort det samme under brøkstreken, men hva skjer over? Svaret i fasiten er videre -3.
Jeg skjønner ikke hva som skjer i telleren når denne faktoriseres. Gjør dere?
Se på dette uttrykket:
12x-6x / 2x-4 =
Jeg ville gjort forenklet uttrykket på denne måte:
= 2 (6-3x) / 2(x-2) = 6-3x / x-2
Problemet er at dette ikke står i fasiten. Der står det følgende:
= -6 (-2+x) / 2 (x-2) . Som dere ser har jeg gjort det samme under brøkstreken, men hva skjer over? Svaret i fasiten er videre -3.
Jeg skjønner ikke hva som skjer i telleren når denne faktoriseres. Gjør dere?
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]\frac{{12 - 6x}}{{2x - 4}} \, = \, \frac{{6 \cdot 2 - 6 \cdot x}}{{2 \cdot x - 2 \cdot 2}} \, = \, \frac{{6\left( {2 - x} \right)}}{{2\left( {x - 2} \right)}} \, = \, \frac{{ - 6\left( {x - 2} \right)}}{{2\left( {x - 2} \right)}} \, = \, \frac{{ - 6}}{2} \cdot \frac{{\left( \cancel{{x - 2}} \right)}}{{\left( \cancel{{x - 2}} \right)}} \, = \, \frac{{ - 6}}{2} \cdot 1 \, = \, - 3[/tex]
[tex]\frac{5}{5} = 1[/tex]
[tex]\frac{x-2}{x-2} = 1 [/tex]
[tex]\frac{n}{n}=1[/tex]
[tex]\frac{5}{5} = 1[/tex]
[tex]\frac{x-2}{x-2} = 1 [/tex]
[tex]\frac{n}{n}=1[/tex]
Du gjorde ikke noe feil, men du var ikke ferdig med forkortningene.
[tex]\frac{6-3x}{x-2} = \frac{3(2-x)}{x-2} = \frac{-3(x-2)}{x-2} = [/tex]
[tex]\frac{-3\cancel{(x-2)}}{\cancel{x-2}} = -3[/tex]
[tex]\frac{6-3x}{x-2} = \frac{3(2-x)}{x-2} = \frac{-3(x-2)}{x-2} = [/tex]
[tex]\frac{-3\cancel{(x-2)}}{\cancel{x-2}} = -3[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Du kan tenke på det sånn:
[tex](2-x) = (-1)(-2+x) = (-1)(x-2)[/tex]
Og i ditt tilfelle har du et tre-tall utenfor parentesen du kan gange med -1.
Den neste oppgaven din var litt vanskelig å lese på den formen. Regner med det er:
[tex]\frac{2x-2-(x-1)}{x-1}[/tex]
Tips: faktoriser ut 2, og så faktoriser ut hele x-1.
Edit
Enklere tips: Du kan trekke fra i telleren.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
For å se hva svaret kommer til å bli, kan du sette inn en hvilken som helst verdi for x.
F.eks x=3.
[tex]\frac{2\cdot3-2-(3-1)}{3-1} \;=\; \frac{6-2-(2)}{2} \;=\; \frac{4-(2)}{2} = \frac{2}{2} = 1[/tex]
Setter du inn x=5.
[tex]\frac{2\cdot5-2-(5-1)}{5-1} \;=\; \frac{10-2-(4)}{4} \;=\; \frac{8-(4)}{4} = \frac{4}{4} = 1[/tex]
Dette uttrykket er nøyaktig det samme som 1 for alle x, så da kan du forkorte på en eller annen måte så du ender opp med 1.
[tex](2-x) = (-1)(-2+x) = (-1)(x-2)[/tex]
Og i ditt tilfelle har du et tre-tall utenfor parentesen du kan gange med -1.
Den neste oppgaven din var litt vanskelig å lese på den formen. Regner med det er:
[tex]\frac{2x-2-(x-1)}{x-1}[/tex]
Tips: faktoriser ut 2, og så faktoriser ut hele x-1.
Edit
Enklere tips: Du kan trekke fra i telleren.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
For å se hva svaret kommer til å bli, kan du sette inn en hvilken som helst verdi for x.
F.eks x=3.
[tex]\frac{2\cdot3-2-(3-1)}{3-1} \;=\; \frac{6-2-(2)}{2} \;=\; \frac{4-(2)}{2} = \frac{2}{2} = 1[/tex]
Setter du inn x=5.
[tex]\frac{2\cdot5-2-(5-1)}{5-1} \;=\; \frac{10-2-(4)}{4} \;=\; \frac{8-(4)}{4} = \frac{4}{4} = 1[/tex]
Dette uttrykket er nøyaktig det samme som 1 for alle x, så da kan du forkorte på en eller annen måte så du ender opp med 1.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu