Kjemieksamen 2010 (Kjemi 2)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

steve
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/05-2007 14:26
Sted: Hasle

ja, har alt riktig på avkrysningsoppgavene. Glad de teller så mye som 40 % av karakteren! 8-)
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Hvordan husker du det? :o
steve
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/05-2007 14:26
Sted: Hasle

Du skulle gjort som meg, skrevet ned alle bokstavene på kladden, og smuglet den med deg hjem!
:lol:
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

åh, lurt! men de tok del 1 - kladden vår da vi leverte den. :p
steve
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/05-2007 14:26
Sted: Hasle

De kan bare ha tatt kladden hvis du valgte å levere den inn!
Jeg, som sagt valgte å ...smugle min. :twisted:
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Men jeg visste ikke at de la ut fasit. :o

Jaja, gratulerer og tvi tvi!
steve
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/05-2007 14:26
Sted: Hasle

:wink:
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

For å si det sånn; R2 bygger på R1 og Fysikk 2 begynner på Fysikk 1. Men Kjemi 2 ... det er et helt eget fag. Det er noe helt annet enn Kjemi 1. Jeg hadde også temmelig suveren 6er i Kjemi 1, mens i Kjemi 2 har jeg ligget og vippet mellom 3 og 4 på prøvene. Fikk 4- på tentamen, så redder vel 4eren på vitnemålet. Jeg angrer nesten på at jeg valgte kjemi i det hele tatt. Jeg trenger det ikke til studiene mine, det bare trekker ned snittet mitt.

Jeg husker ikke hva jeg svarte på alle de forskjellige delene på del 1, men jeg husker i alle fall at jeg følte oppgave 1/avkrysningen gikk bra. Hadde i alle fall RRGR på begge de to siste, så det var nå bra.

Her er del 2 i alle fall (3 oppgaver, alle skal besvares):

Oppgave 3
Når NH[sub]2[/sub]-gruppen i aminosyren glycin (GLY) blir byttet ut med en OH-gruppe, blir det dannet en
[tex]\alpha[/tex]-hydroksysyre. Denne får navn etter aminosyren og heter GLY-OH.
*Her er enkle strukturformler for GLY, GLY-OH og LEU-OH oppgitt. Disse finnes også i læreboken*

a)
I en kondensasjonsreaksjon mellom to aminosyrer blir det dannet et dipeptid. Bindingen mellom aminosyrene er en peptidbinding. I en kondensasjonsreaksjon mellom to hydroksysyrer blir det dannet en ester. Bindingen mellom hydroksysyrene er en esterbinding.
1) En av hydroksysyrene i figuren over (GLY, GLY-OH, LEU-OH) er optisk aktiv. Tegn en figur med figurtekst som forklarer hvorfor.
2) To molekyler LEU-OH og et molekyl GLY-OH kondenserer og danner esterbindinger. Tegn en mulig strukturformel til produktet.

b)
Hydroksysyrer kan settes sammen til lange kjeder, polyester. Slike kjeder likner peptidkjeder. Forskjellen er at NH i amidbindingen er erstattet med et O-atom. Forklar hvorfor en slik polyester ikke vil danne [tex]\alpha[/tex]-helikser slik som peptidene kan. Bruk gjerne en illustrerende figur med figurtekst.

c)
I et eksperiment der enzymet [tex]\alpha[/tex]-chymotrypsin reagerer med tyrosinbenzylester, blir startreaksjonshastigheten målt for seks forskjellige konsentrasjoner av substratet, [S]:

| [S] (mmol/L) | 0,00125 | 0,01 | 0,04 | 0,10 | 2,0 | 10 |
| v[sub]0[/sub] (mmol/Lmin) | 14 | 35 | 56 | 66 | 69 | 70 |
Dette skal altså forestille en tabell. Dere skjønner den med litt godvilje.

1) Framstill tallmaterialet i tabellen over grafisk.
2) Bruk resultatene fra forsøkene til å si noe om reaksjonen.
3) Hva er det maksimale antallet molekyler som kan reagere per sekund i én mL av reaksjonsblandingen ved starten av reaksjonen?
Sist redigert av Realist1 den 03/06-2010 15:33, redigert 1 gang totalt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Oppgave 4

a)

Hardhet i vann er et mål på innhold av salter, i første rekke magnesium- og kalsiumsalter i vannet. Hardhet angis som mg CaO per liter vann, se tabellen:

Hardhet (dH[sup]o[/sup]) | CaO-innhold (mg/L) | Betegnelse
0-2 . . . . . . . . . . . 0-14 . . . . . . . . . . . . . . svært bløtt
2-5 . . . . . . . . . . . 14-36 . . . . . . . . . . . . . bløt
5-10 . . . . . . . . . . 36-71 . . . . . . . . . . . . . middels hardt
10-21 . . . . . . . . . 71-150 . . . . . . . . . . . . hardt
> 21 . . . . . . . . . . > 150 . . . . . . . . . . . . . svært hardt

1) Ifølge Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune er hardheten i vannet i Oslo 0,65 mmol CaO per liter. Hvor på hardhetsskalaen er vannet i Oslo?
2) For å bløtgjøre vann i oppvaskmaskiner kan man tilsette Na[sub]2[/sub]CO[sub]3[/sub]. Forklar hvordan dette saltet kan fjerne Ca[sup]2+[/sup] og Mg[sup]2+[/sup] fra vannet.
3) Forklar på hvilken måte hardt vann kan være et problem i hverdagen.

b)
Når hardheten i vann bestemmes ved hjelp av EDTA-titrering, er det normalt det samlede innholdet av Ca[sup]2+[/sup]- og Mg[sup]2+[/sup]-ioner som bestemmes. Resultatet oppgis likevel etter omregning som innhold av CaO.

1) En gruppe elever skal bestemme innholdet av kalsium i vannet fra en brønn ved titrering med EDTA. Til titreringen trengs det en ammonium/ammoniakk-buffer med pH lik 10. Bufferen skal inneholde 0,1 mol/L av den sure komponenten. Lag en oppskrift for 2,0 L av denne bufferen.
2) Analysen blir så gjennomført ved titrering med 0,0100 mol/L EDTA. Ved titrering av 100 mL brønnvann blir det brukt 17,52 mL EDTA. Beregn det samlede innholdet av kalsium og magnesium i prøven. Bestem hardheten i dH[sup]o[/sup].

c)
Da elevene gjennomførte titreringen i oppgave b2) over, forekom det to uregelmessigheter:

1) To elever brukte en EDTA-løsning med for høy konsentrasjon. Hvordan vil dette påvirke resultatet?
2) To andre elever brukte en buffer med pH lik 12 i stedet for pH lik 10. Vurder titreringstilgjengeligheten av Ca[sup]2+[/sup]- og Mg[sup]2+[/sup]-ionene og forklar hvordan dette vil påvirke resultatet av titreringen.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Oppgave 5

Sølv er et edelt metall med vakker glans. Sølvlegeringer brukes i mynter, smykker og bestikk.

a)
Rent sølv kan framstilles ved elektrolyse. Den ene elektroden består av rent sølv, den andre av sølv forurenset med andre metaller. Elektrolytten er en løsning av sølvnitrat.

1) Ved elektroden av rent sølv skjer det en reduksjon. Skriv likningen for denne reaksjonen.
2) Forklar hvilken av elektrodene i elektrolysekaret som er negativ.
3) Elektroden av forurenset sølv er forurenset av edelmetall, særlig gull. Forklar hvorfor cellespenningen ikke bør være for lav eller høy.

b)
Martin skal framstille rent sølv fra et ødelagt smykke. Materialet i smykket er en legering av kobber og sølv.

1) Først skal materialet i smykket løses som ioner i en redoksreaksjon. Forklar hvorfor Martin vil bruke salpetersyre og ikke saltsyre til å løse opp smykket.
2) Til denne løsningen skal Martin tilsette en bit av et metall slik at bare rent sølv blir felt ut i en redoksreaksjon. Er det sink eller kobber som er best egnet til denne reaksjonen? Begrunn svaret ditt.

c)
Sølvgjenstander får ofte et svart belegg av sølv(I)sulfid. I et familietidsskrift står det følgende:
Få sølvbestikket skinnende blankt uten bruk av kjemikalier
Oppskriften som gis for å fjerne sulfidbelegget, gjør bruk av aluminiumsfolie og natriumklorid, NaCl, og lyder:

"Legg aluminiumsfolie i en bolle. Fyll bollen med kokende vann, finn fram posen med bordsalt (NaCl) fra kjøkkenskapet og tilsett en god spiseskje fra posen. Sølvgjenstanden må være dekket med vann og må være i kontakt med aluminiumsfolien."
1) Vil du si at det er hold i artikkeloverskriften?

2) Reduksjonsreaksjonen er: [tex]\mathrm{Ag_2S \ + \ 2e^- \ \longrightarrow \ 2Ag \ + \ S^{2-} \ \ , \ \ \ \ \ \ E^o = -0,2V}[/tex]
Skriv oksidasjonsreaksjonen og forklar hvilke andre metall enn aluminium som kunne vært brukt.

3) Beregn hvor mange milligram sølv som er gjenvunnet når forbruket av aluminium er 50 mg. Se bort fra at aluminium etter hvert kan reagere med vannløsningen.

So there you have it. Del 2, that is. :)
Ekkel prøve, synes nå jeg!
annabell
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/06-2010 10:18

Har noen løst oppgavene fra kjemi 2 eksamen? Hadde vært fint om noen kunne legge ut løsningsforslag! :shock:
Svar