Side 2 av 2

Lagt inn: 13/02-2012 15:06
av espen180
Vektormannen skrev:Innen matematikken har man jo mange viktige resultat fra araberne, f.eks. algebraen, og i det hele tatt tallsystemet vi bruker. Det er få som fornekter det.
Det arabiske tallsystemet ble faktisk oppfunnet i India rundt 500 f.Kr. :roll:

Lagt inn: 13/02-2012 15:09
av Vektormannen
:oops:

Lagt inn: 14/02-2012 10:38
av rembrandt
Jeg er ikke noe glad i arabere, men jeg syns at slike diskusjoner skaper mer nysjerrighet blant oss som studerer realfag. Det er viktig å av og til se på historien, noe som fører til at vi får en bedre forståelse av pensum og de karakterene som Newton og Galileo og Ibn Sina blir kjente figurer og vi kan assosiere pensumstoff med dem.

Hva er deres formening om slike diskusjoner.....

Lagt inn: 14/02-2012 11:54
av malef
Diskusjoner preget av bastante meninger og mangel på kunnskap synes jeg er litt skremmende. Håper du en dag vil forstå at Newton ikke er en svindler bare fordi du har lest det på en internettside du velger å tro mer på enn det du lærer på skolen.

Lagt inn: 14/02-2012 13:13
av PeterGriffin
Blant historikere virker det ganske akseptert at de første utregningene startet i første høykulturene (Sumer) for å føre enkle regnskap osv.

Dette betyr jo ikke at de som utviklet matematikken videre ikke kan regnes som viktige! Alt må jo begynne et sted.

Newton satte i system mye av det mange hadde observert før ham, men det er jo nettopp det å sette ting i system med beviselige teorier som er vanskelig.

Det er f.eks lett å observere stjernehimmelen, men uten lærebøker og dyktige folk (som f.eks Newton) tror jeg de færreste av oss hadde forstått noe særlig av hva disse lysene faktisk var.

Så Newton fortjener absolutt kreditt for lovene han formulerte, men om historien med at han var den som "på et blunk" oppdaget tyngdekraften ved å få et eple i hodet er kanskje i overkant romantisert?:)

Lagt inn: 15/02-2012 15:53
av Aleks855
Kanskje denne videoen er interessant:
http://www.khanacademy.org/video/origin ... re-algebra