Side 2 av 4

Lagt inn: 04/06-2012 20:55
av Arctagon
Du er god om du greier å få 5 og ikke har forberedt deg noe særlig. Har selv gjort matematikk nesten døgnet rundt de siste dagene. Hadde det ikke vært for noen (teite) skoleprosjekter, hadde jeg kunnet begynne forberedelsene tidligere (to uker før eksamen i dag, faktisk!). Men jeg får ta til takke med en 5er. Ikke at jeg tar for gitt at jeg får det, men en 4er hadde vært djevelsk.

Lagt inn: 04/06-2012 21:38
av andersha
efc skrev:Uansett er jeg greit fornøyd med 5, hadde ikke forberedt meg så mye, så om jeg får 6 er det bare flaks egentlig. :)
Arrogansen kan du spare for deg selv.

Lagt inn: 04/06-2012 22:14
av laustr
efc skrev:
I tillegg valgte jeg å bruke induksjon i oppgave 7b, og det er kanskje litt overkill.
Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?

Lagt inn: 04/06-2012 22:29
av efc
andersha skrev:
efc skrev:Uansett er jeg greit fornøyd med 5, hadde ikke forberedt meg så mye, så om jeg får 6 er det bare flaks egentlig. :)
Arrogansen kan du spare for deg selv.
Var ikke meningen å virke arrogant, og jeg ser egentlig ikke hva som var så arrogant med innlegget. Beklager om det virket støtende på deg. 8-)

Lagt inn: 04/06-2012 22:30
av prasa93
Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.

Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.

Lagt inn: 04/06-2012 22:36
av efc
prasa93 skrev:Jaujau, overstått eksamen. Følte det gikk greit nok, med et par skreller på del 2. Hvordan fant man største verdi for f(x) på den ene oppgaven? Deriverte det via Geogebra og finn -3 i teller og ble dermed vanskelig å finne når den ble lik 0.

Nuvel, ikke krise, greit å få dette året overstått så fort som mulig.
Regner med du tenker på den oppgaven med synsvinkelen? Jeg peisa formelen inn på kalkulator og fant maksverdi. :)

Lagt inn: 04/06-2012 22:39
av efc
laustr skrev:
efc skrev:
I tillegg valgte jeg å bruke induksjon i oppgave 7b, og det er kanskje litt overkill.
Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!

Lagt inn: 04/06-2012 22:46
av Hoksalon
Jeg følte det gikk veldig bra, men synes også at prøven var relativt lett i år. Ingen stygge tall som jeg måtte vurdere om var korrekt.

Lagt inn: 04/06-2012 23:20
av Arctagon
laustr skrev:Jeg brukte bare sumformel for aritmisk rekke. der a_1=1/n^2 og a_n=n*1/n^2. fikk riktig svar så kanskje dette var litt mer praktisk?
Mer praktisk, ja. Jeg tenkte faktisk på at det måtte være noe mer praktisk enn induksjonsbevis, i tillegg til at det er mer vanlig å ha på del 1. Jeg vurderte sumformelen for aritmetiske rekker, men jeg så ikke hvordan jeg skulle sette det opp med én gang, så jeg gikk for induksjonsbevismetoden.
efc skrev:Ja, det er nok mye enklere. Vi får håpe sensor ser på begge svarene som fullverdig gode!
Forhåpentligvis vil du ikke bli trukket for å ha brukt en tungvint metode, selv om det ikke ser så pent ut og ikke teller direkte positivt på helhetsinntrykket.

Sensorveiledningen kan en forresten finne her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R2_V12.pdf

Jeg la merke til at kommentaren til oppgave 7b) sannsynligvis er myntet på 7c), da den gir mye mer mening i der.

Lagt inn: 05/06-2012 22:21
av mikki155
Virker som en bra eksamen ^^ Men er ikke 3 a) og b) litt for lette for R2? De kunne jo like så godt bli gitt på en R1 eksamen. Oppg. 8 virker også grei, særlig de tre siste. Men holder det i første del av 7 b) å forklare formelen ved at [tex]A = s^2[/tex] i et kvadrat, at da [tex]s = \frac {1}{n}[/tex], og at det i hver søyle øker med ett kvadrat?

Lagt inn: 05/06-2012 22:36
av Arctagon
Mye som er lett når en kan det. Derivasjonsoppgavene kunne også vært med i en eksamen i R1. Samme gjelder noe av det andre også.

Lagt inn: 05/06-2012 22:44
av mikki155
Sant det ^^

Lagt inn: 08/06-2012 19:07
av Martheee
Regnet gjennom R2 eksamen nå, og jeg syns den var overraskende lett! Syns vanskelighetsgraden har gått ned på de to siste eksamnene. Det var ganske mange oppgaver, men tror jeg gjorde det på under 5 timer (tok ikke tiden). Syns også at en del av oppgavene hører til R1-pensum. Derivasjon, finne bunnpunkt, vendepunkt osv. Det var heller ingen "feller" som jeg så, og ingen av oppgavene måtte jeg tenke lenge på hvordan jeg skulle løse - oppgavene var ganske rett frem.

(Jeg tok R2 som privatist i høst, hadde ikke hatt det fra før av)

Lagt inn: 08/06-2012 21:51
av Arctagon
Jeg synes ikke denne eksamenen var noe lettere enn de forrige. Om noe, så synes jeg den var noe vanskeligere. Dette er likevel meninger (jeg sier tross alt 'synes'), så dette åpenbart er subjektivt. Det var også vel litt mange problemstillinger å sette seg inn i.

Å ha oppgaver som inneholder ting fra andre pensum er ikke til å unngå. For eksempel inneholder det meste av matte for eksempel pluss, minus, gange og divisjon, men det er jo barneskolepensum. Betyr det at det ikke kan være på eksamen i for eksempel R2, da?

Lagt inn: 08/06-2012 22:10
av Martheee
Kan være at jeg var dårligere i matte da jeg gjorde de andre eksamensoppgavene. Jeg synes høst 2011 eksamen var overraskende lett da jeg hadde den (og lettere enn de tidligere eksamensoppgavene) men det kvære fordi jeg hadde øvd veldig mye slik at jeg kunne det.

Skjønner hva du mener angående pensumet, men de tester jo ikke hvor god du er i R2. Når jeg ser over en gang til var det vel egentlig bare 3a og b jeg tenkte på, så var ikke så mange R1 oppgaver alikevel :)