Hvordan legge opp privatiststudium i R1, R2 og Fysikk 1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Johan Nes skrev:Er bevisføring en viktig del av pensum og videre i boken?

Jeg er ferdig med kapittel 1 og forsto veldig godt alt utenom bevisføring. Dette synes jeg var dårlig forklart, men jeg er usikker på om jeg bør bruke tid på å lære dette bedre. Har notert meg at dette var et svakt punkt før jeg gikk videre, så får jeg heller komme tilbake til det.

:D
Jeg har jobbet med samme bok og samme kapittel den siste tiden, så jeg kjenner meg godt igjen. Bevisføring er virkelig ikke helt lett, og boken gir ingen gode forklaringer..
Men jeg har sett litt på forelesningene til lektor Thue: https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/
Kanskje de kan hjelpe deg? :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker og bukker. Nå har jeg gått videre, men skal se nærmere på dette siden.

Beviseksemplene senere i boken har vært enklere å forstå. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Geometri - Hva slags forkunnskaper kreves det i R1? Merker at jeg sliter litt med å følge med.

1T var kun trigonometri, men etter hva jeg ser, så går ikke dette igjen i R1. Eller tar jeg feil?

Jeg skummet veldig raskt gjennom trigonometri i 1T ettersom jeg kunne trigonometri veldig godt tidligere, men det er jo en stund siden nå.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

R2 eksamen er 21. mai.

R1 eksamen er 29. mai.

I løpet av februar skal jeg være ferdig med å gå gjennom R1 pensum, selv om det ikke inkluderer alt for mye mengdetrening.

Da blir planen å gå gjennom R2 pensum fra mars og frem til 21. mai inkludert masse mengdetrening og repetisjon av eksamensoppgaver.

Vil en intensiv uke være nok til å repetere R1 pensum og jobbe med eksamensoppgaver etter R2 eksamen? Eller bør jeg vie litt mer av mai enn kun en uke til repetisjon av R1 pensum også?

Jeg er usikker på hvor mye overlapp det er mellom de to, så derfor spør jeg. :)
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Om du har god grunnforståelse av temaene i R1 (Altså ikke bare kan formlene) så vil en uke være nok om du setter av mye tid. Hvis ikke vil jeg anbefale deg å hvertfall få en oversikt litt før siste uka. Mengdetrening på noe du ikke behersker kan være vanskelig å gjøre effektivt dersom du har et stort tidspress :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

fuglagutt skrev:Om du har god grunnforståelse av temaene i R1 (Altså ikke bare kan formlene) så vil en uke være nok om du setter av mye tid. Hvis ikke vil jeg anbefale deg å hvertfall få en oversikt litt før siste uka. Mengdetrening på noe du ikke behersker kan være vanskelig å gjøre effektivt dersom du har et stort tidspress :)
Takker, fuglagutt.

Vi får se hva som skjer. Jeg er realistisk i forhold til karakterene mine i forhold til hva jeg har av tid, så jeg vet at toppkarakter blir tøft, så jeg kommer til å bli happy om jeg får 4 i begge fag.

Nå har jeg to kapitler igjen av R1 som jeg skal være ferdig med i løpet av måneden.

Hittil vil jeg si at forståelsen min av temaene er gjennomsnittlig rundt 85-90%. Jeg følger boken bra og forstår det meste, problemet er at jeg ikke får tid til å regne så mye som jeg sannsynligvis må for å få en god nok karakter. Man kommer ikke unna at man må regne mye for å få ting til å sitte. Tipper jeg har glemt mye av det som var i de innledende kapitlene, men forståelsen burde være der.

Ideelt sett skulle jeg begynt på begynnelsen av et kapittel igjen når jeg var ferdig og regnet i minst en uke per kapittel, men jeg har rett og slett ikke tid slik progresjonen er nå. Kanskje det blir bedre på R2 etter hvert som jeg blir flinkere til å studere/forstå, men det blir vel helst verre. :)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Spennende!

Jeg tror du vil ha mye igjen for å sette deg ned med en bunke eksamensoppgaver i begge fag. Både fordi eksamensoppgavene ofte er veldig like hverandre fra år til år, men også fordi dette vil gi deg en ganske god pekepinn på hvaslags eksamensrelevant stoff du mangler.

Altså en kombinasjon hvor du veksler mellom å løse gamle sett, og så identfisere løse kunnskapstråder og nøste opp disse.

Lykke til, og la oss få høre hvordan det går / gikk da! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Her ligger det litt snaks og =)

http://folk.ntnu.no/oistes/Eksamen%20-%20VGS/

Regn til du spyr også regn litt til, har du tid (noe jeg regner med du ikke har) vil maple være kult å bruke under Del II, da alt er lov.

http://i.imgur.com/kTa06p4.png

http://imgur.com/vh2rSZ2

http://imgur.com/vpvo6ln
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker folkens! :)

Spennende blir det ja.

Verre er det med Fysikk 1. Her har jeg lest bare to kapitler og gjort kontrollspørsmålene, men fikk et tips om at det kunne være lurt å vente til jeg kunne R1-matematikk, så jeg har egentlig hatt det i bakhodet, da jeg er litt matematisk utfordret.

Leste om noen på et annet forum som hadde lest bare en uke i forveien og fikk 5, men jeg regner med denne personen kan ha hatt mye flaks. :)

Jeg kunne tenkt litt mer konkrete tips til hvordan jeg legger opp studiumet i Fysikk 1. Hvor mye regning bør jeg gjøre/kunne? Det er en muntlig eksamen, så det blir vel ikke noe faktisk regning, men jeg må vel skjønne konseptene og kanskje skrive litt på tavlen?

Takk!

:D
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Geogebra var aldri et tema da jeg tok R1 og R2 i 2007/2008, mend det kan jo ha forandret seg siden den gangen. Er det i forbindelse med skriftlig eller muntlig eksamen du tenker på dette?

Edit: Surr.

Matten i fysikk 1 er ikke spesielt vanskelig ( i det heletatt), og hvis du kan derivasjon og litt integrasjon så tror jeg ikke det skulle være noe problem
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

dan skrev:Geogebra var aldri et tema da jeg tok R1 og R2 i 2007/2008, mend det kan jo ha forandret seg siden den gangen. Er det i forbindelse med skriftlig eller muntlig eksamen du tenker på dette?

Edit: Surr.

Matten i fysikk 1 er ikke spesielt vanskelig ( i det heletatt), og hvis du kan derivasjon og litt integrasjon så tror jeg ikke det skulle være noe problem
Skjønner. Kanskje noen andre som kan svare på dette vedrørende Geogebra? Jeg tenker på det i forbindelse med skriftlig R1/R2 eksamen.

Vedrørende Fysikk, så er det oppløftende å høre at matematikken ikke er spesielt vanskelig, men jeg er usikker på hvor mye tid jeg trenger å bruke på å regne kontrolloppgaver i slutten av hvert kapittel. Ser ut som om det er ganske mange oppgaver. Om det er en muntlig eksamen, så vet jeg ikke hvor viktig det er. :)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Tja, igjen handlder det jo om modning. Det er viktig å få en fortroglighet med teorien samtidig som det er nødvendig å løse en del oppgaver, slik at du har sett en problemstilling presentert på forskjellige måter.

Når det gjelder den teoretiske forstålsen, er det nok individuelle forskjeller. Noen forstår konseptene raskt, men andre må gå flere runder med temaene før de får god forståelse.

Det samme er jo sant for oppgavene også, bortsett fra at det her ikke nytter å bare ha god teoretisk forstålse. Det er helt nødvendig å ha løst en del oppgaver før du blir flytende innen temaet.

Jeg skjønner at det er litt meningsløst å forkynne fordelen ved å løse en drøss av oppgaver, siden du ikke har så mye tid.

Mitt forslag er at du kanskje burde 1) Se nøye på eksemplene i hvert kapittel. Disse tror jeg fanger essensen ganske godt, og 2) begynner med de vanskeligste oppgavene og nøster deg bakover. Begynn med de aller vanskeligste oppgavene. Klarer du disse med èn gang, holder det kanskje å gjøre alle i den vanskeligste kategorien. Sitter du fast på disse, går du ned ett nivå, løser noen oppgaver derifra, og går tilbake igjen, og fortsetter slik helt til du har løst alle de vanskeligste oppgavene.

Jeg googlet litt etter gamle eksamensoppgaver i Fysikk 1- og 2, men jeg kunne ikke finne noen i farten.

Hvis noen andre vet om en samling gamle eksamensoppgaver, så vil jeg anbefale deg å fokusere ganske mye på dem. Det er veldig god eksamenstrening.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker, Dan! :)

Skal begynne for FULLT nå til helgen, da jeg er ferdig med R1 på søndag.

Vet at de selger eksamenshefter for Fysikk 1 på Norli, så jeg skal få ordnet meg dette.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Yes! :D

Da var jeg omsider ferdig med R1 pensum, en uke etter skjema. Skal regne eksamensoppgaver i dag og i morgen, så går jeg videre på R2.

Vil regning av eksamensoppgaver være tilstrekkelig repetisjon/forberedelse frem til eksamen?

Ser for meg å kanskje prøve å regne gjennom en eksamen i uken ved siden av R2 pensum.

Når det gjelder eksamen, så ser jeg at på del 2 så er alt av hjelpemiddel tillatt, inkludert boken? Vil ikke det gjøre eksamen såre enkelt? Jeg kan jo laste ned alle løsningsforslag fra Sinus R1 sitt nettsted i tillegg og ha med PC.

Merker at ting ikke sitter helt enda, men jeg ser faktisk ganske så lyst på det. 4-ern burde være uproblematisk, i hvert fall i R1. Kanskje greier jeg bedre også. :D
Svar