Eksamen 1t vår 2013

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Kjempeflott at dere har lagt ut løsning. Det virker som jeg har alt rett bortsett fra, som sagt, denne forglemmelsen på oppg 2 (del 1) og mistolking av oppg 4b (del 2). Det er veldig fint om noen kan legge ut løsning på oppgave 6 også. Dersom jeg har alt rett på denne oppgaven regner jeg vel med en 6'er. Jeg kan vel ikke falle ned til 5 pga de småfeilene jeg har gjort.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Det var da voldsomt hvor lange eksamener de Udir-folka skulle lage nå da :p
Jaja, er i hvert fall en del småoppgaver som går fort unna.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nebbu holder på, men hjortebestanden var størst i slutten av januar 1992 (ca. 867 hjort i kommunen), [tex]h(t) > 850[/tex] for [tex]2,97 > x > 1,32[/tex] og [tex]h'(4) = -74[/tex], som betyr at i det fjerde året sank bestanden i kommunen med en hastighet på 74 hjort per år.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Takker! Jeg er ganske sikker på at svarene mine stemmer med de tallene. Jeg tok eksamen som privatist og fikk til min overraskelse ikke mulighet til å printe ut vedleggene mine. Jeg måtte føre de over på ark for hånd. Jeg skrev hva jeg gjorde trinn for trinn, men jeg er redd for at det ikke var detaljert nok. Hva bør man skrive dersom man f.eks løser en andregradsfunksjon med kalkulator eller deriverer en funksjon på geogebra?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hadde selv privatisteksamen i høst i 1T, og da jeg skulle løse andregradslikninger på kalkulatoren, skrev jeg bare at jeg "løste det ved hjelp av kalkulator ved å velge a, b og c verdier lik de som er oppgitt i oppgaven"-ish. Bruker man GeoGebra, må man skrive hvilke (og alle) trinn man foretok for å løse oppgaven.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Da var alt oppdatert tror jeg.. =) Noe lang eksamen både del 1 og del 2, kan egentlig ikke utalle meg om vanskelighetsgraden.
Litt rart med lureoppgaver på del 1, trodde udir hadde lært fra tidligere. Skal jo teste kompetanse ikke tolke oppgaveteksten.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

De er noen udyr...
Men hvilke(n) mente du var lureoppgaver? Oppg. 5?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jao, minnte meg på den oppgaven om nedbør på fjorårets R2 eksamen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Scottn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2013 11:17

Tusen takk Nebuchadnezzar for løsningsforslag til eksamen, veldig greit å se gjennom for å sammenligne. :)

Men oppgave 4 på del 1, med den lineære funksjonen, så skal vel likningen være -0.5x+3, altså negativt stigningstall, ettersom grafen synker?
Jeg var også usikker på hvor jeg skulle plassere log150. Skrev at log100=2 og log1000=3, så log150 måtte være et sted mellom 2 og 3, så får jeg håpe at det er nøye nok..
Husker også at på 8b på del 1, så satte jeg opp en likning med de verdiene som ble oppgitt, og kom til slutt fram til at 2πr^2=2πr^2, forhåpentligvis er det riktig.

Del 2 ser også ganske grei ut for min del. På oppgave 7c ser jeg at jeg svarte at lengden av rektangelet var 14, mens bredden var 14.3, og arealet var 200. Er selvfølgelig en liten feil der, ettersom jeg ikke skulle ha rundet x-verdien ned til 7, da jeg ville fått et kvadrat med sidene 14.14 eller noe sånt..forhåpentligvis får jeg ikke mye trekk for det heller..

Oppgave 8 med brøken c/d skjønte jeg ingenting av da jeg satt der under eksamen, og må innrømme at jeg ble ikke noe særlig klokere av måten du har regnet den ut på, hehe..Kunne du forklart litt grundigere hvordan den skal gjøres, og hvordan du tenkte for å komme fram til svaret? :)

Hadde håpet oppe om å score en 6'er på denne eksamenen, jobbet sikkert 10 timer daglig i uka før eksamensdagen..redd for at feilene jeg vet jeg gjorde er nok til å ødelegge for meg..
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja. Den generelle brøken er $c/d$ ikke sant? Dersom vi nå legger til 7 ganger telleren i teller og nevner (altså vi legger til $7d$ i teller og nevner)
fås $ (c + 7d)/(d + 7d) = (c+7d)/(8d)$. Trekker vi dette uttrykket fra brøken vår fås

$ \displaystyle
\frac{c}{d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{8c}{8d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{7}{8} \left( \frac{c - d}{d} \right) = \frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right)
$

Nå gjenstår det bare å løse likningen

$ \displaystyle
\frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right) = 8
$

med hensyn på $c/d$, som ikke er veldig vanskelig. (Gang med $8/7$ på begge sider og så legg til $1$ på begge sider)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Tja. Den generelle brøken er $c/d$ ikke sant? Dersom vi nå legger til 7 ganger telleren i teller og nevner (altså vi legger til $7d$ i teller og nevner)
fås $ (c + 7d)/(d + 7d) = (c+7d)/(8d)$. Trekker vi dette uttrykket fra brøken vår fås

$ \displaystyle
\frac{c}{d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{8c}{8d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{7}{8} \left( \frac{c - d}{d} \right) = \frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right)
$

Nå gjenstår det bare å løse likningen

$ \displaystyle
\frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right) = 8
$

med hensyn på $c/d$, som ikke er veldig vanskelig. (Gang med $8/7$ på begge sider og så legg til $1$ på begge sider)
Tror mange lar seg lure av "to ukjente, EN likning??". Kanksje lurt å kjøre [tex]x = \frac c d[/tex] og løse for x.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Alternativt løs for $c$, også når du er ferdig del på $d$. Slipper en å innføre nye skummle ting som $x$.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Scottn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/05-2013 11:17

Nebuchadnezzar skrev:Tja. Den generelle brøken er $c/d$ ikke sant? Dersom vi nå legger til 7 ganger telleren i teller og nevner (altså vi legger til $7d$ i teller og nevner)
fås $ (c + 7d)/(d + 7d) = (c+7d)/(8d)$. Trekker vi dette uttrykket fra brøken vår fås

$ \displaystyle
\frac{c}{d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{8c}{8d} - \frac{c + 7d}{8d} = \frac{7}{8} \left( \frac{c - d}{d} \right) = \frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right)
$

Nå gjenstår det bare å løse likningen

$ \displaystyle
\frac{7}{8} \left( \frac{c}{d} - 1\right) = 8
$

med hensyn på $c/d$, som ikke er veldig vanskelig. (Gang med $8/7$ på begge sider og så legg til $1$ på begge sider)
Det var litt mer forståelig tror jeg..takk!

Jeg prøvde å løse den for c, og kom fram til (71*d/7). Hadde ingen tro på at jeg bare kunne fjernet d-leddet og sittet igjen med riktig svar. Ikke hadde jeg tid til å sette inn verdiene for å teste heller, så irriterer meg ganske mye over den..Kjipt hvis den skal ødelegge da..but ohwell.
Svar