Hjelp med Likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:
ettam skrev:
Aleks855 skrev: Det er synd at så få lærere beviser formelene som skal læres. Det gir så mye mer forståelse og merverdi dersom man gjennomgår bevisene. Det kan såklart ha noe med tidspress å gjøre, og jeg skylder sjeldent på lærerne, men heller systemet.
Bevisene blir gjennomgått de. I hverfall i mine timer.
Er du lærer? I så fall, bra! Som sagt, jeg mener gjennomgang av bevisene er ekstremt verdifullt mtp. læringsutbytte.

Så lenge jeg har gått på skole, så har bevisene vært tilsidesatt til fordel for mer tid til å løse flere oppgaver. Og oppgavene blir kjedelige og meningsløse pga. dette.
Jeg må innrømme at jeg ikke brukte mye tid på bevis da jeg underviste R1 og R2. (for få lærere som tør å si slikt :-) Begrunnelsen er at jeg hadde små grupper med et jevnt svakt nivå, og elevene jaktet stort sett på en ståkarakter. Da tror jeg det finnes bedre ting å bruke tiden på. Ikke umulig jeg tar feil :-)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Vaktmester skrev:
Jeg må innrømme at jeg ikke brukte mye tid på bevis da jeg underviste R1 og R2. (for få lærere som tør å si slikt :-) Begrunnelsen er at jeg hadde små grupper med et jevnt svakt nivå, og elevene jaktet stort sett på en ståkarakter. Da tror jeg det finnes bedre ting å bruke tiden på. Ikke umulig jeg tar feil :-)
Litt interessant å høre. Det er tydeligvis store forskjeller i hvordan disse fagene undervises, noe som kanskje er litt betenkelig. Jeg stusser vel litt over at nivået på R2-elever er jevnt lavt da dette ikke engang er et obligatorisk emne. Kanhende blir mange elever feilaktig rådet til å ta fordypning innen realfag.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev:Litt interessant å høre. Det er tydeligvis store forskjeller i hvordan disse fagene undervises, noe som kanskje er litt betenkelig. Jeg stusser vel litt over at nivået på R2-elever er jevnt lavt da dette ikke engang er et obligatorisk emne. Kanhende blir mange elever feilaktig rådet til å ta fordypning innen realfag.
Det var nok ikke alle elevene som burde tatt R2, men noen begynte på ingeniørstudier som krever R2, og har klart seg bra. Samtidig var det trist med de som brukte flere år på å gjøre ferdig videregående enn de hadde trengt fordi de måtte bestå R2, noe de senere ikke trengte.

Bør presisere at jeg snakker om en liten skole i en liten by, og det tilbys ikke R1 og R2 lenger, så de som vil ta de fagene nå må reise bort og bo på hybel, noe som heller ikke er ideelt.
Svar