Side 2 av 2
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 17:41
av Vaktmester
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 17:47
av Ulfstein
Der ja!! a= -(2/9) og b= -(8/3)
Det var kolon etter f(x).....f(x):=.... som gjorde at det ble riktig.
Hvorfor er det sånn, hva er forskjellen på å sette kolon og uten kolon? Tilegne som det står lenger opp, sier meg ikke så mye
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 17:51
av Fysikkmann97
Om du tilegner vil a og b også bli variabler, ikke bare x.
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 17:58
av Ulfstein
Ok....greit å vite
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Takk for hjelpen!
Vaktmester: Hva er gjort for å komme fram til dette i løsingsforslaget: 0=12a-b og 2=3a-b?
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 18:02
av Fysikkmann97
f(x) = ax^3 - bx - 2
f'(x) = 3ax^2 - b | Deriverer med hensyn på x
f'(1) = 2
3a -b = 2
f'(2) = 0
3a*2^2 - b = 0
12a - b = 0
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: eksempeloppgave s1 til eksamen
Lagt inn: 16/05-2015 18:26
av Ulfstein
Tror jeg noen ganger tenker mer komplisert enn det egentlig er....når du har satt det opp slik og jeg får tenkt meg om i forhold til stigningstall og den deriverte så ser det så mye enklere ut. Takker Fysikkmann97!