Re: Diskusjon av R1 eksamen V2015
Lagt inn: 19/05-2015 16:56
Løsningforslag del 1.
ThomasSkas skrev:Mitt inntrykk av dagens R1 eksamen er generelt mikset og uklart på hva jeg skal si.
Vektoroppgaven på del 1 kan virke ganske merkelig fordi den er en del uvandt i forhold til andre vektoroppgaver, og der har de bommet kraftig fordi flere elever som faktisk skjønner vektorer, kan falle her.
Når det gjelder del 2, vil jeg si at de har bommet kraftig på den første oppgaven. Det er den eneste oppgaven jeg ikke skjønte eller klarte i det hele tatt. Jeg fikk rett og slett sjokk, og dermed klarte jeg heller ikke oppgave b), med å finne likningen, noe som helt sikkert er KJEMPE LETT. Den oppgaven synes jeg kunne vært unngått. Uten tvil. Her falt jeg på noe jeg vet jeg kan veldig godt, finne likning, regne på slike ting osv.
Ellers klarte jeg alt annet, og resten av oppgavene vil jeg si var generelt greie.
Kode: Velg alt
Intersect[x, PerpendicularBisector[O, (6,0)]]
Circle[A, O]
Kode: Velg alt
Intersect[x , 6 - x]
Circle[A, O]
åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.Nebuchadnezzar skrev:ThomasSkas skrev:Mitt inntrykk av dagens R1 eksamen er generelt mikset og uklart på hva jeg skal si.
Vektoroppgaven på del 1 kan virke ganske merkelig fordi den er en del uvandt i forhold til andre vektoroppgaver, og der har de bommet kraftig fordi flere elever som faktisk skjønner vektorer, kan falle her.
Når det gjelder del 2, vil jeg si at de har bommet kraftig på den første oppgaven. Det er den eneste oppgaven jeg ikke skjønte eller klarte i det hele tatt. Jeg fikk rett og slett sjokk, og dermed klarte jeg heller ikke oppgave b), med å finne likningen, noe som helt sikkert er KJEMPE LETT. Den oppgaven synes jeg kunne vært unngått. Uten tvil. Her falt jeg på noe jeg vet jeg kan veldig godt, finne likning, regne på slike ting osv.
Ellers klarte jeg alt annet, og resten av oppgavene vil jeg si var generelt greie.EvtKode: Velg alt
Intersect[x, PerpendicularBisector[O, (6,0)]] Circle[A, O]
Vektoroppgaven burde vel ha gått fint? Definisjoner av parallele og vinkelrett burde sitte. Selv kan jeg ikke uttale meg for mye om oppgavene. Klarer ikke se om de er vanskelige eller enkle. Rart at det er så lite sannsynlighet, og savner noen mer kreative oppgaver. Men forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.Kode: Velg alt
Intersect[x , 6 - x] Circle[A, O]
De har fått kritikk på å ikke begynne med å inneføre IKT i skolen på lavere trinn først, eller kurse lærere godt nok før innføringen. Men det ordner seg nok til neste år, eller året etter det.hallapaadeg skrev:åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
Som sagt sett inn kommandoene i geogebra og se hva som skjerThomasSkas skrev: Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.
Angående vektoroppgaven, så kunne da ha vært gitt som er standard på de andre settene, dvs. litt knyttet til geometri/koordinater og regn i vei.
Fytty h******, jeg prøvde meg fram i Geogebra på den oppgaven og kom faktisk fram til (x-3)^2+(y-3)^2=17, noe (ikke 18 som jo er riktig)Nebuchadnezzar skrev:De har fått kritikk på å ikke begynne med å inneføre IKT i skolen på lavere trinn først, eller kurse lærere godt nok før innføringen. Men det ordner seg nok til neste år, eller året etter det.hallapaadeg skrev:åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
Som sagt sett inn kommandoene i geogebra og se hva som skjerThomasSkas skrev: Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.
Angående vektoroppgaven, så kunne da ha vært gitt som er standard på de andre settene, dvs. litt knyttet til geometri/koordinater og regn i vei.
Bruk generell formel for likning til tangent i a-oppgaven, kan lett løses for hånd.5eb97 skrev:Den siste oppgaven på del 2 var noe helt nytt for min del og der hadde jeg rett og slett ikke peilingmen sånn ellers så syntes jeg at eksamen i år var greiere enn i fjor, spesielt del 1. Del 2 i år hadde veldig mye fokus på funksjonsanalyse og du burde ha ha grei kunnskap på Geogebra for å kunne dette så det er nok det som har trekt meg ganske ned dessverre
Frist for sensorer til å levere forhåndssensur til årets eksamen i matematikk R1 er i hvertfall tirsdag 26.mai kl 07:30Fysikkmann97 skrev:Når bruker forhåndssensuren å bli publisert?
hva er forhåndssensur?Gjest skrev:Frist for sensorer til å levere forhåndssensur til årets eksamen i matematikk R1 er i hvertfall tirsdag 26.mai kl 07:30Fysikkmann97 skrev:Når bruker forhåndssensuren å bli publisert?
Vil tippe udir legger den ut i løpet ettermiddag/kveld samme dag, senest dagen etter.
Mvh
Faglærer i matematikk R1