R1 Eksamen H15

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Kengab

Dolandyret skrev:
tores skrev:
Dolandyret skrev: Hva med 6? Fikk v=40 og u=50.
Del 2 oppgave 3.
Er b) x=1,36 og x=2,53 (eller noe rundt der) og c) A=6?
mener jeg fikk det jaffal.
Toppers :)

Brukte geogebra og tegnet inn f(x) og A(x). For å finne x når arealet var lik 5 satt jeg y=5 og fant skjæringspunktene mellom y=5 og A(x). Tok ekstremalpunkt på A(x) for å finne største areal.

Hva med 1b)? Jeg fikk 74 år.
Jeg fikk også 74 år, og skrev at svaret ble 1960+74 altså i året 2034.

1c vet jeg ikke svaret og hadde ikke god nok tid, men prøvde meg bare fram med at k var lik prosenten som blir forandret av variablen t. Noen som vet svaret?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

tores skrev:
Dolandyret skrev:
Toppers :)

Brukte geogebra og tegnet inn f(x) og A(x). For å finne x når arealet var lik 5 satt jeg y=5 og fant skjæringspunktene mellom y=5 og A(x). Tok ekstremalpunkt på A(x) for å finne største areal.

Hva med 1b)? Jeg fikk 74 år.
haha, her renner det inn like svar. det lover godt :) fikk ca 1.6% på d forresten.
Konstanter i 1a) da?

Tror jeg fikk [tex]c=3*10^9[/tex] og [tex]k=0,01625[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Kengab skrev: på oppgave 5, står det at x verdiene må være mellom <-2,4> eller [-2,4]? hvis jeg husker rett var ett nullpunkt utenfor definisjonsmengden og måtte ekskluderes.

På grafen fikk jeg vendepunkt (2,16) (0,0), toppunkt (3,27). Usikker på hvor nøyaktig og fin grafen må se ut, men jeg tror det må bli notert at grafen starter rett etter -2 og slutter rett før 4 med piler? Håper jeg får full opptelling for grafen sålenge jeg inkluderer det og det at funksjonen på grafen går gjennom alle punktene.
Droppet også x=4 av den grunn. Tok med BP i origo da. Det gir vel kanskje ikke mening at det er et bunnpunkt, men var for usikker til å ikke tørre å ta det med... ugh.
Kengab

Dolandyret skrev:
tores skrev:
Dolandyret skrev:
Toppers :)

Brukte geogebra og tegnet inn f(x) og A(x). For å finne x når arealet var lik 5 satt jeg y=5 og fant skjæringspunktene mellom y=5 og A(x). Tok ekstremalpunkt på A(x) for å finne største areal.

Hva med 1b)? Jeg fikk 74 år.
haha, her renner det inn like svar. det lover godt :) fikk ca 1.6% på d forresten.
Konstanter i 1a) da?

Tror jeg fikk [tex]c=3*10^9[/tex] og [tex]k=0,01625[/tex]
Jeg fikk det samme ,men skrev at k=0,016 istedenfor.... Forbannet avrunding av desimaler i geogebra. Antar at jeg ikke får trekk for dette?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Jeg fikk det samme ,men skrev at k=0,016 istedenfor.... Forbannet avrunding av desimaler i geogebra. Antar at jeg ikke får trekk for dette?
Vet ikke. Hadde litt problemer med avrunding jeg også, på oppgave 3. Den rundet av 0,125 til 0,13. Ordnet det med å ta skjermbilde av egenskapene til de to funksjonene, som sa at de var definert som 0,125, men at det bare var algebrafeltet som avrundet til to desimaler.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

tores skrev:
Kengab skrev: på oppgave 5, står det at x verdiene må være mellom <-2,4> eller [-2,4]? hvis jeg husker rett var ett nullpunkt utenfor definisjonsmengden og måtte ekskluderes.

På grafen fikk jeg vendepunkt (2,16) (0,0), toppunkt (3,27). Usikker på hvor nøyaktig og fin grafen må se ut, men jeg tror det må bli notert at grafen starter rett etter -2 og slutter rett før 4 med piler? Håper jeg får full opptelling for grafen sålenge jeg inkluderer det og det at funksjonen på grafen går gjennom alle punktene.
Droppet også x=4 av den grunn. Tok med BP i origo da. Det gir vel kanskje ikke mening at det er et bunnpunkt, men var for usikker til å ikke tørre å ta det med... ugh.
Hmm. Jeg skrev ikke på "pilene" på grafen, men de trekker vel ikke for dette? Laget jo kun grafen fra -2 til 4. Svarte at (4,0) var et bunnpunkt.. Markerte også (4,0) i koordinatsystemet, men det var mest for å se på hvordan grafen skulle synke.

Trekk? :|

Edit: + et spørsmål. Oppgave 2 del 1, fortegnslinja til f'(x). Hvordan ble den?

Og enda ett spørsmål >_>
Del 2, 4c. Ble linja: ast-c+s^2t+st^2 ?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kengab

Dolandyret skrev:
tores skrev:
Kengab skrev: på oppgave 5, står det at x verdiene må være mellom <-2,4> eller [-2,4]? hvis jeg husker rett var ett nullpunkt utenfor definisjonsmengden og måtte ekskluderes.

På grafen fikk jeg vendepunkt (2,16) (0,0), toppunkt (3,27). Usikker på hvor nøyaktig og fin grafen må se ut, men jeg tror det må bli notert at grafen starter rett etter -2 og slutter rett før 4 med piler? Håper jeg får full opptelling for grafen sålenge jeg inkluderer det og det at funksjonen på grafen går gjennom alle punktene.
Droppet også x=4 av den grunn. Tok med BP i origo da. Det gir vel kanskje ikke mening at det er et bunnpunkt, men var for usikker til å ikke tørre å ta det med... ugh.
Hmm. Jeg skrev ikke på "pilene" på grafen, men de trekker vel ikke for dette? Laget jo kun grafen fra -2 til 4. Svarte at (4,0) var et bunnpunkt.. Markerte også (4,0) i koordinatsystemet, men det var mest for å se på hvordan grafen skulle synke.

Trekk? :|

Edit: + et spørsmål. Oppgave 2 del 1, fortegnslinja til f'(x). Hvordan ble den?
jeg fikk e^-x(1-x) der e^x=0 ikke kan bli en løsning, så den detter ut av fortegnslinja. Veldig usikker når jeg tenkte dette.
Da gjensto (1-x) på fortegnslinja som er positiv til 1 og så negativ
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Kengab skrev:
1c vet jeg ikke svaret og hadde ikke god nok tid, men prøvde meg bare fram med at k var lik prosenten som blir forandret av variablen t. Noen som vet svaret?
Jeg mener jeg løste den sånn her

tenkte at f(år 1)*(1+en eller annen prosent P)=f(år 2)

altså at
[tex]f(t)(1+p)=f(t+1)[/tex]

[tex]\frac{f(t+1)}{f(t)}=\frac{Ce^{k(t+1)}}{Ce^{k(t)}} = e^{k}[/tex]

videre at [tex]p = e^{k}-1 = 1.6[/tex]%
Sist redigert av tores den 26/11-2015 18:00, redigert 1 gang totalt.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hmm. Jeg skrev ikke på "pilene" på grafen, men de trekker vel ikke for dette? Laget jo kun grafen fra -2 til 4. Svarte at (4,0) var et bunnpunkt.. Markerte også (4,0) i koordinatsystemet, men det var mest for å se på hvordan grafen skulle synke.

Trekk? :|

Edit: + et spørsmål. Oppgave 2 del 1, fortegnslinja til f'(x). Hvordan ble den?
jeg fikk e^-x(1-x) der e^x=0 ikke kan bli en løsning, så den detter ut av fortegnslinja. Veldig usikker når jeg tenkte dette.
Da gjensto (1-x) på fortegnslinja som er positiv til 1 og så negativ[/quote]

Fikk det samme, men tegnet inn e^-x som positiv for alle verdier av x.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Dolandyret skrev: Del 2, 4c. Ble linja: ast-c+s^2t+st^2 ?
her fikk jeg noe skikkelig hårete saker.
Har ikke rørt CAS før en mnd siden, og bare gjettet at jeg skulle bruke linje[<punkt1>,<punkt2>] der jeg brukte punktene fra oppgaven.

fikk noe ganske langt og hårete.

Den tredje x'en fikk jeg jaffal til å bli -a-s-t og summen min ble -a.

Ugh. CAS ass
anonym3245

Åååh, jeg fikk (x+1) og ikke (1-x) på oppgave 2, del 1.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

tores skrev:
Dolandyret skrev: Del 2, 4c. Ble linja: ast-c+s^2t+st^2 ?
her fikk jeg noe skikkelig hårete saker.
Har ikke rørt CAS før en mnd siden, og bare gjettet at jeg skulle bruke linje[<punkt1>,<punkt2>] der jeg brukte punktene fra oppgaven.

fikk noe ganske langt og hårete.

Den tredje x'en fikk jeg jaffal til å bli -a-s-t og summen min ble -a.

Ugh. CAS ass
Noe sånt no? :P
Linje.png
Linje.png (2.97 kiB) Vist 8994 ganger
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
tores
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 26/11-2015 16:56

Dolandyret skrev:
Noe sånt no? :P
Linje.png
haha, ja. phew!

Satt deretter g(x) = linjen og fikk 3 xverdier. Fikk du samme x og sum som meg?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

tores skrev:
Dolandyret skrev:
Noe sånt no? :P
Linje.png
haha, ja. phew!

Satt deretter g(x) = linjen og fikk 3 xverdier. Fikk du samme x og sum som meg?
Fikk ikke gjort d). Geogebra kræsjet hver gang jeg prøvde å regne ut skjæringspunktet. Prøvde 4-5 ganger. Og hang den seg ikke opp, så fikk jeg at "utregningen tok for lang tid og ble derfor avbrutt" ellernoe... Såeh.. Ugh..
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
onads
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/11-2015 18:23

tores skrev: haha, ja. phew!

Satt deretter g(x) = linjen og fikk 3 xverdier. Fikk du samme x og sum som meg?
Fikk lignende selv, og endte også opp med 3 x-verdier og lik sum.
4d
4d
oppg.4d.PNG (5.29 kiB) Vist 8955 ganger
Svar