R1 eksamen vår 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

kie

Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
Math πrate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/05-2016 17:53

foefjeaowfjaofa skrev:Koordinatene kan da bli (1,5) eller (3/5 , 3) , for å danne en 45 graders vinkel. dette fikk jeg som svar. Lagde en trekant for å sjekke om det stemte, og det gjorde det også?
Tror jeg har rotet fælt isåfall. Puttet bare inn t verdiern i parameterfremastilling, som jeg hadde som (x=4+t, y=5t) om jeg husker rett.
DrittEksamen

Markonan skrev:Hmmm, synes den eksamen så litt mer vrien ut enn det som vanligvis blir gitt.
Den var veldig mye vanskeligere enn de eksamnene som var blitt gitt tidligere. :cry:
DrittEksamen

kie skrev:Hvor mange feil tror dere holder, for å få 5er? Jeg regner med at jeg får 15 poeng feil
Det er 60p totalt på en prøve. Dersom du har 15p feil så har du 75% riktig. Jeg tror du vipper - vi får håpe du får en snill sensor. Ingen skader skjedd av at du klager - dersom du får 15p feil og ikke 5.
DrittEksamen

JIJIKOL skrev:
Drezky skrev:
Katalysator skrev:Jepp, det stemmer. Jeg hadde visst skrevet feil bokstav. Da får jeg vel et halvt til ett poeng trukket der :/
Skulle man ikke finne P når vinkel<BAP=45?
Tolket det slik at man da tar BA*AP=abs(BA)*abs(AP)*cos(45).Fordi det er BA og AP som danner vinkel <BAP.
Kan godt hende jeg har tenkt feil altså, bare lurer? :)


Er ikke [tex]\angle BAP=45^o\Rightarrow \vec{AB}*\vec{AP}=....[/tex] ?
Jo. Jeg fikk to svar med forskjellige koordinater, kan noen bekrefte at det var 2 svar på den oppgaven?
Jeg fikk kun ett svar for koordinatet P. Men oppgaven lyder:
Bruk CAS til å bestemme hvilke koordinater P kan ha når *vinkel*BAP 45.

Hvilket tyder til at man skulle få to koordinater...
DrittEksamen

Katalysator skrev:Min løsning på 3d:

Bilde
jeg kan bekrefte at dette ikke stemmer. Innsetter du punktene inn i grafikkfeltet i geogebra og finner vinkelen mellom AB og AP ser du at vinkelen blir 78,69*grader.

oppgaven lyder:
Bruk CAS til å bestemme hvilke koordinater P kan ha når *vinkel*BAP  45.
Rico

Hei! Jeg fikk koordinatene til P er (4.6,3) og (1,-15) i oppgave 3 d) i del 2.

Anyone?
DrittEksamen

foefjeaowfjaofa skrev:Koordinatene kan da bli (1,5) eller (3/5 , 3) , for å danne en 45 graders vinkel. dette fikk jeg som svar. Lagde en trekant for å sjekke om det stemte, og det gjorde det også?
koordinatet til A er (1,3). Dersom du fikk at P var (1,5) ligger AP paralellt med y-aksen. Og da blir vinklen større enn 90... Da ser du også at det andre punktet blir irrelavant...
FEAWNGRNG

På alle prøvene vi har hatt i år har karakter gitt utifra prosent.
Der 75% gir 5, mens 96% gir 6. Dette er nok standard for de fleste skolene , ettersom 6eren skal være ganske vanskelig å få.
Jeg tror derfor sensorene vil bruke 75% med 5 og 96% med 6. Men nå må vi huske at de vil gi karakter etter heleten i prøven
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

På eksamen ligger den vanligvis på 94% sekser. Forrige vår-eksamen ble vel den satt ned til 90%.
DrittEksamen

Svaret på oppgave 3d er at punktet P skal være (4.6 , 3).

Personlig fikk jeg ikke dette svaret, men bruker man GeoGebra og sjekker dette i grafikkfeltet ser man at man får at vinkelen mellom AB og AP blir 45.

Jeg fikk at punktet P hadde koordinatene: (4.53 , 2.64), sjekket dette i grafikkfeltet, men så at vinkelen ble 39,1...

Er det noen som har fått det samme??
DrittEksamen

Punktet P kan ha koordinatene: (4.6 , 3) og (1, -15)

Dette kan du sjekke med GeoGebra i grafikkfeltet. CAS klarer ikke å finne disse t-verdiene. CAS finner kun den ene t-verdien... Merkelig...

Er det noen som har fått vist dette i CAS?
FGWGRW

Hva fikk dere som svar på 3C? Tror jeg slurva litt med CAS, nå må jeg bare satse på at den helhetlige vurderingen trekker meg opp i karakter.
krayz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2016 22:25

DrittEksamen skrev:Punktet P kan ha koordinatene: (4.6 , 3) og (1, -15)

Dette kan du sjekke med GeoGebra i grafikkfeltet. CAS klarer ikke å finne disse t-verdiene. CAS finner kun den ene t-verdien... Merkelig...

Er det noen som har fått vist dette i CAS?
Jeg fikk vist dette i CAS. Første definerte jeg punkt A, B og P(parameterisert), deretter vektorer AB og AP.
Så (selvsagt oppdelt og med tekstforklaring i word) fikk jeg koordinatene til P rett ut:
3d) utdrag
3d) utdrag
Skjermbilde.PNG (10.87 kiB) Vist 7165 ganger
Baaz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/04-2016 19:38

Kom hjem til at lillebror gråt over hvor vanskelig R1 eksamen var, forstår han litt.
Svar