Matematikk 1p eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

123aee

Medstud skrev:
Katzia skrev: Hvordan løste dere den oppgaven med boller (oppg. 2) og sannsynlighetsoppgaven på del 1 (oppg. 7) ?
Var veldig usikker på de.
Oppgaven med boller løste jeg vha. "veien om 1". Tror jeg kommer fram til 33 boller eller noe (begrenset av melken).

I sannsynlighetsoppgaven fikk jeg P(to like) = 1/6 og P(Sum < 5) = 1/4



hvordan kom du fram til 1/4 ? jeg fikk at d er 10 muligheter av 36..
brukernavnnn

Katzia skrev:
rafaelbang skrev:Føler også det gikk greit. Men jeg tror jeg fikk feil i de oppgavene dere snakker om.

Hva fikk dere i oppgave 1 på del 1?
Fikk 1,4 prosentpoeng og 25 %.
Jeg fikk -1,4 prosentpoeng og nedgang på -25% er det riktig?
brukernavnnn

noen som greide den oppgaven med moreller? i så fall hvordan løste dere den og hva ble svarene deres?
Matteerkjipt

Valgte alternativ 3 i oppgave a) da den er den eneste som ikke hadde noen konstant timeslønn.
I oppgave b) fant jeg et funksjonsuttrykk 3x+80, satte den = 135 og fant x- verdien. Svaret ble 19 bokser+
I oppgave c) Fant jeg prisen uten mva, også fant jeg 12% av det og deretter delte jeg 1000kr på prisen uten mva. Fikk svaret 139.

Noen flere som har løst det sånn? fikk dere samme svar
brukernavnnn

Matteerkjipt skrev:Valgte alternativ 3 i oppgave a) da den er den eneste som ikke hadde noen konstant timeslønn.
I oppgave b) fant jeg et funksjonsuttrykk 3x+80, satte den = 135 og fant x- verdien. Svaret ble 19 bokser+
I oppgave c) Fant jeg prisen uten mva, også fant jeg 12% av det og deretter delte jeg 1000kr på prisen uten mva. Fikk svaret 139.

Noen flere som har løst det sånn? fikk dere samme svar


i a) fikk jeg at alternativ 3 er den eneste som er proporsjonal
b) Alternativ 1 som er 135 og alternativ 2 er 80+ 3x også satte f(x)=g(x) også løste dem og fikk 20
c) satte 51,612x=1000 og løste x slik at det blir 20

Jeg vet ikke om jeg fikk riktig men det var sånn jeg løste det
har nånn det samme!!

1) a=) -1,4 prosentpoeng
b) -25%

2) 30 boller. usikker på om dette er riktig. tenkte at melk var viktigst siden det er en bolleoppskrift lol

3) 1500 kr

4) 1:500 000

5) a) k(x) = 600x+13000
b)
c) nei

6) Alternativ 2

7) Alternativ 2

8) Ja, får plass

9) a) 180 cm2
b) 70 cm 3 ekstra stoff
Matteerkjipt

Fikk mye av det samme
Forskjellen er at jeg fikk Alternativ 3 på oppgave 6 og 792cm3 totalt til alle kanter
Gj789

Jeg fikk at kronestykket var akkurat litt for stort ..
slurveguri

Gj789 skrev:Jeg fikk at kronestykket var akkurat litt for stort ..
O=pi*d
d=O/pi
d=66/pi som er mer enn 22
slurveguri

slurveguri skrev:
Gj789 skrev:Jeg fikk at kronestykket var akkurat litt for stort ..
O=pi*d
d=O/pi
d=66/pi som er mer enn 22
oi da. som er mindre enn 22, mener jeg. kronestykket går nedi
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Matteerkjipt skrev:Valgte alternativ 3 i oppgave a) da den er den eneste som ikke hadde noen konstant timeslønn.
I oppgave b) fant jeg et funksjonsuttrykk 3x+80, satte den = 135 og fant x- verdien. Svaret ble 19 bokser+
I oppgave c) Fant jeg prisen uten mva, også fant jeg 12% av det og deretter delte jeg 1000kr på prisen uten mva. Fikk svaret 139.

Noen flere som har løst det sånn? fikk dere samme svar
Gjorde det samme som deg og fikk samme svar, vet ikke om det er riktig da :)

Blir spennende å se når et evt. løsningsforslag kommer ut, om man er helt på jordet eller om man har gjort oppgavene riktig.
ikke smart

Er det noen som synes at eksamen ikke ganske dårlig? Føler at alle fikk det til så bra bortsett fra meg
gjest79

er det noen som har oppgavesettet fra i dag?
Medstud

slurveguri skrev:
slurveguri skrev:
Gj789 skrev:Jeg fikk at kronestykket var akkurat litt for stort ..
O=pi*d
d=O/pi
d=66/pi som er mer enn 22
oi da. som er mindre enn 22, mener jeg. kronestykket går nedi
Dæven, der skremte du meg!

Jeg brukte "omkrets = 2*pi*r" og trodde jeg hadde blinket skikkelig. Du lever virkelig opp til nicket ditt, haha. I følge mine beregninger vil kronestykket også gå oppi :D
Svar