Side 11 av 15

Lagt inn: 06/10-2007 20:36
av lodve
arildno skrev:
lodve skrev:
Emomilol skrev:Prosent betyr "per hundre", men promille betyr "per tusen".
Hmmm, åssen er regelen for promille da?
Helt det samme, bare at 1 promille=1/1000, mens 1%=1/100.
Skjønner det.

F.eks.

Prosent;

Det hele tallet * prosent/100 er regelen for prosent.

Hvordan er promille?

Lagt inn: 06/10-2007 20:39
av arildno
Ja, hva tror du?

Lagt inn: 06/10-2007 20:53
av lodve
arildno skrev:Ja, hva tror du?
Er ikke sikker, men jeg tror regelen blir; Det hele tall * promille/1000

Lagt inn: 06/10-2007 21:08
av arildno
:) :) :) :)

Lagt inn: 06/10-2007 21:20
av lodve
arildno skrev::) :) :) :)

Hei kan du bare løse oppgaven a for meg?

Lagt inn: 06/10-2007 21:33
av arildno
Vis "pm" betegner promille-tallet, så har vi:

[tex]\frac{delen}{Det hele}=\frac{pm}{1000}[/tex]
Ganger du med 1000 på hver side, får du:
[tex]pm=1000*\frac{delen}{dethele}[/tex]

Nå greier du resten selv?

Lagt inn: 06/10-2007 21:47
av lodve
Ved et sykehus ble det et år født et år 6570 barn. Av disse barna døde 26 av barna kort tid etter fødsel eller i løpet av det første året, noe vi kaller spedbarnsdødelighet.

A) Hvor mange PROMILLE var spedbarndsdødeligheten blant de som var født ved sykehuset?


Hva er delen? det du får?


1) Det hele * promille/1000 = delen


2) Promille= delen/det hele*1000


6570 * 3,9/1000 = 25,623.


Promille= 25,623/6570*1000.
3,9


Er dette riktig?



Jeg må si at dine forklaringer er klart mye vanskeligere å forstå enn andres.


Når det er sagt, så foretrekker jeg egentlig at du med en gang gjør oppgaven for meg + en forklaring. Jeg lærer mye mer enn at du bare kommer med korte svar som får meg til å fundere voldsomt.

Men takk for all hjelpen, mente ikke å kritisere deg :D

Lagt inn: 06/10-2007 21:56
av arildno
Du lærer mye mer matte av å fundere og gruble voldsomt enn ved noen som helst annen teknikk. Derfor stiller jeg bevisst spørsmål for å få deg til å gruble selv.

Matematikk ER et grublefag, ikke en samling formler!

Svaret ditt er rett. :smile:

Lagt inn: 06/10-2007 22:03
av lodve
Hehe, forresten er du en vgs elev?

Lagt inn: 06/10-2007 22:04
av arildno
lodve skrev:Hehe, forresten er du en vgs elev?
Det er nok noen år siden jeg var det..

Lagt inn: 08/10-2007 21:39
av lodve
http://www.epmolde.no/matte/eksamen/200 ... -side7.gif


Hei, lurte bare på om noen her kunne løse 3b for meg. Skjønte den ikke i det hele tatt.

Lagt inn: 11/10-2007 20:11
av lodve
En bil kjører nedoverbakke i 120 km/t, på flatmark i 96 km/t, og oppoverbakke i 80 km/t.
I denne bilen tar turen fra by A til by B 3 timer.
Turen tilbake tar 4 timer og 20 minutter.

Hva er avstanden mellom de to byene?



Jeg vil bare si at de oppgaver jeg gir ut her er oppgaver jeg gjør frivillig.

Jeg håper at når dere hjelper meg, så gjør dere oppgavene for meg. Hvis jeg ikke forstår, så pleier jeg som regel ta med oppgavene til lekse-hjelp på skolen for å få hjelp på det jeg er usikker.


Men tusen takk for all hjelpen dere har gitt meg.

Lagt inn: 13/10-2007 15:15
av lodve
http://sinus1t.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=12890

2,20 a og B

I denne linken er det en oppgaver som er temmelig lett. Det som gjør meg litt i tvil er View window. Har ikke helt forstått.

Lagt inn: 13/10-2007 16:52
av daofeishi
lodve skrev:Jeg lærer mye mer enn at du bare kommer med korte svar som får meg til å fundere voldsomt.
Det der er en måte å lure seg selv på. Mulig du får til oppgaven fortere dersom andre viser deg hvordan. Men på den måten lærer du mindre enn om du funderer på egenhånd. Har du forstått hvordan prosentregning fungerer, vil du automatisk forstå hvordan promilleregning fungerer. Matematikk er mer enn bare å se svar poppe fram på arket foran deg - det er også tankeprosessen som leder til svaret. Den eneste måten å trene seg opp i dette på er å:
lodve skrev:fundere voldsomt
(Vel - det og innsatsvilje. Og sistnevnte har du i bøtter og spann! :) )

Lagt inn: 13/10-2007 16:55
av lodve
Vet det :D Jeg er ingen matteproff heller :p Men man lærer av feilene sine?