R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Rico

LektorH skrev:Jeg hev sammen en rask løsning. Det skal være riktig. Er alle enige?
R1 eksamen 2016 vår løsning.pdf

Tusen takk!
Gjest

hvis man får en 4 på eksamen

og har 5 i standpunkt

og velger å ta opp eksamen som privatist vil den erstatte begge karakterer?

vil ikke det lønne seg siden du har færre karakterer når du regner ut snittet ditt av karakterer?

men det er vel litt kipt å få 4 på eksamen og 5 i standpunkt og så ta en ny eksamen og få 4 fordi da mister du 5'eren din i standpunkt fra før av?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:hvis man får en 4 på eksamen

og har 5 i standpunkt

og velger å ta opp eksamen som privatist vil den erstatte begge karakterer?

vil ikke det lønne seg siden du har færre karakterer når du regner ut snittet ditt av karakterer?

men det er vel litt kipt å få 4 på eksamen og 5 i standpunkt og så ta en ny eksamen og få 4 fordi da mister du 5'eren din i standpunkt fra før av?
Skyt meg hvis jeg tar feil; Vaktmester kan vanligvis disse tingene best av oss alle -- Slik jeg forstår det kan du ta opp faget som privatist, og hvis du da får en bedre karakter (si 5) så vil denne i prinsippet erstatte din forrige eksamenskarakter (4) og standpunktkarakteren din (5). Du får altså bare 1 karakter på kortet i R1, som da blir 5 (gitt at du får 5 på eksamen som privatist). Hvis du skulle være uheldig og få dårligere karakter enn forventet, si 4 på privatisteksamen, kan du velge å ikke "si ifra" om denne eksamen. (Du må gi beskjed til administrasjonen om privatisteksamen slik at de endrer karakteren på kortet ditt). Da blir både eksamenskarakter fra vår (4 i dette eksempelet) og standpunktkarakteren din (5) i R1 stående på vitnemålet ditt.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Eclipse skrev:
Gjest skrev:hvis man får en 4 på eksamen

og har 5 i standpunkt

og velger å ta opp eksamen som privatist vil den erstatte begge karakterer?

vil ikke det lønne seg siden du har færre karakterer når du regner ut snittet ditt av karakterer?

men det er vel litt kipt å få 4 på eksamen og 5 i standpunkt og så ta en ny eksamen og få 4 fordi da mister du 5'eren din i standpunkt fra før av?
Skyt meg hvis jeg tar feil; Vaktmester kan vanligvis disse tingene best av oss alle -- Slik jeg forstår det kan du ta opp faget som privatist, og hvis du da får en bedre karakter (si 5) så vil denne i prinsippet erstatte din forrige eksamenskarakter (4) og standpunktkarakteren din (5). Du får altså bare 1 karakter på kortet i R1, som da blir 5 (gitt at du får 5 på eksamen som privatist). Hvis du skulle være uheldig og få dårligere karakter enn forventet, si 4 på privatisteksamen, kan du velge å ikke "si ifra" om denne eksamen. (Du må gi beskjed til administrasjonen om privatisteksamen slik at de endrer karakteren på kortet ditt). Da blir både eksamenskarakter fra vår (4 i dette eksempelet) og standpunktkarakteren din (5) i R1 stående på vitnemålet ditt.
Stemmer.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
faeA

Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Det er sant som du sier. Hvordan gikk det for deg idag? Håper sensoren retter prøven helhetlig, ettersom jeg følger jeg gjorde noen grumse slurvefeil på CAS delen, som gjorde at jeg fikk flere småfeil.
123

Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

123 skrev:
Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.
Kan vel ikke lage vanskeligere eksamen til privatistene som betaler tusenvis for å ta opp faget? :lol: Fra det jeg har sett, har høst eksamen en tendens til å være hakket enklere. I tillegg har jeg hørt at privatistene er "prøvekaniner" for vår-eksamen, dvs at hvis høst-eksamen oppfattes som relativt enkel, justeres vår-eksamen.
Matematikknerden

FOR EN DRITT EKSAMEN:(:( går seriøst ned 2 hele karakterer. :oops:
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Eclipse skrev:
123 skrev:
Drezky skrev:I teorien skal det ikke være forskjell på Vår og Høst eksamen. men er ikke det i praksis litt sånn at Høst eksamen ofte pleier være litt lettere ettersom det er hovedsakelig privatister som tar opp faget igjen?
Læreren min sa det motsatte av det. Han sa at de som lager eksamen pleier å være litt snille mot russen som har festet i noen uker før eksamen. Mens i høsten er det bare privatister som tar eksamen.
Kan vel ikke lage vanskeligere eksamen til privatistene som betaler tusenvis for å ta opp faget? :lol: Fra det jeg har sett, har høst eksamen en tendens til å være hakket enklere. I tillegg har jeg hørt at privatistene er "prøvekaniner" for vår-eksamen, dvs at hvis høst-eksamen oppfattes som relativt enkel, justeres vår-eksamen.

Jaja, for ta det som det kommer. Men summa summarum så var eksamen egentlig rimelig grei. (Til tross for at jeg ikke presterte der jeg vanligivis presterer). Det at folk syter over bruken av CAS synes jeg egentlig er litt teit. Oppgave 4 (djevelens vrede :lol: ) kunne lett løses både manuelt og v.h.a CAS. Enkelte ganger vet ikke folk hvordan man løser en oppgave manuelt, og da vil de ofte ikke klare det v.h.a dynamisk programvare (forutsatt at det ikke vet hva de skal gjøre)



Men ang. oppgave 4 del 2. Det var vel kanskje denne som skulle skille 6'erene fra 5'erene. Da sirkelikningen ble for aller første gang presentert i R1 (2013 ? ellns) så klagde mange også på den oppgaven. Det kommer nesten alltid en oppgave som du ikke har sett til noe før på eksamen.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Godt poeng. En 6'er er faktisk definert som "framifrå kompetanse", så det å kunne pensum er nødvendigvis ikke nok.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er en veldig god grunn til at de stadig legger større fokus på bruk av matematisk programvare. I omtrent alle jobber der man bruker matematikk/statistikk (statistikk, analyse, ingeniørfag, fysikk, osv) så er det programvare som brukes. Synes det er viktig og bra at de har innført det i skolen. Helt ned i ungdomsskolen fra det jeg klarer å se i Grunnskole-forumet. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gjest

når kjem forhåndssensura?
Gjest

Gjest skrev:når kjem forhåndssensura?
tror det var 30.mars vi får nok vente i spenning
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

15. el 17. juni.
Svar