Lodves mattetråd.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Det kan jeg vet du. Hvis du ser på sirkelsektorne, ser du at begge radiene danner en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med CD.
Man har også at:[tex]360\textdegree -196\textdegree=164\textdegree[/tex]
og kan derfor konkludere at radiene er parallelle. (Sirkelbuenes vinkelspenn i oppgaven)

Satt også å lurte en stund på hvordan å finne arealet; inntil jeg kom på at høyden i et trapes er gitt av en normal fra den ene til den andre parallelle linjen, derfor trenger man ikke finne høyden, CD står allerede vinkelrett på to parallelle linjer. :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Tusen takk :D
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Bare hyggelig :)

Forresten, hvilket pensum er det du holder på med?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Vet ikke hvilket pensum jeg driver med, men antar at det er første klasses pensum.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Okey, synes bare oppgaven virket så omfattende ut i forhold til mye man treffer på i 1mx, så tenkte det var noen av de nye læreplanene. Derfor jeg lurte :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

bartleif skrev:Det kan jeg vet du. Hvis du ser på sirkelsektorne, ser du at begge radiene danner en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med CD.
Man har også at:[tex]360\textdegree -196\textdegree=164\textdegree[/tex]
og kan derfor konkludere at radiene er parallelle. (Sirkelbuenes vinkelspenn i oppgaven)

Satt også å lurte en stund på hvordan å finne arealet; inntil jeg kom på at høyden i et trapes er gitt av en normal fra den ene til den andre parallelle linjen, derfor trenger man ikke finne høyden, CD står allerede vinkelrett på to parallelle linjer. :)

Har tenkt meg litt om og er litt usikker på hvordan du beviste radiene for å være parallelle. Kan du gi meg bedre forklaring på dette?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Selvfølgelig :)

Buen BD danner en vinkel på 196[tex]\textdegree[/tex], mens buen AC danner en vinkel på 164[tex]\textdegree[/tex].
Hvis du ser for deg at du setter sammen sirklene, da den enes radie ikke er like stor som den andre, vil de 164[tex]\textdegree[/tex] + de 196[tex]\textdegree[/tex] tilsammen danne en sirkel på 360[tex]\textdegree[/tex].
Siden sirkelsektorne er komplementære til en og samme sirkel (med [tex]\triangle r[/tex](forskjell i radien) på 25mm på ene radien) og til sammen danner 360[tex]\textdegree[/tex], kan man si radiene er parallelle.

Dessuten danner de begge en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med samme rette linjen, også en hentydning til at de er parallelle.

Håper det hjalp, er all "skyttsen" eg har :)
Kan veldig godt skjønne du sliter litt med det, har vanskelig for å formulere setninger jeg føler er tilstrekkelige forklaringer på hvorfor visse ting er som de er. Øvelse gjør mester, les kanskje litt Euklid, mange geometriske "triks" på lager der. Dette er så essensiellt i matematikk at det vi kaller geometri egentlig heter Euklidiansk geometri, blir bare så langt man bare bruker geometri. Er uten tvil Euklidiansk geometri alt man treffer på fram til gjerne universitet, og da igjen får man gjerne litt tilbake for å vite hva som er euklidiansk rom eller ikke. Håper det ikke ble for mye preik her, hehe, viktigste står over :wink:

Euclids Elementer:http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/e ... ments.html
hvis du vil :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei, igjen.

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

Hei, jeg trenger hjelp med oppgave A) og D). Hvis jeg husker riktig så skulle vi lage et valgtre på den siste oppgaven. Men siden det er en god stund siden jeg har drevet med slike oppgaver, trenger jeg deres hjelp til å "pusse opp" mine kunnskaper om dette.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Valgtre og valgtre.. Har du lest oppgaven? Skal jo bruke resultatene i oppgavene til å finne sannsynligheten.
a) Du klarer vel å taste på kalkisen?
d) Antall med to like / 100
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

a) Du ser jo hva oppgaven sier; du skal simulere terningkast med to terninger. Det er det den kommandoen der gjør.

Int er forøvrig forkortelse for "integer" som betyr et heltall. Det matematiske symbolet for det er [tex]\mathbb{Z}[/tex]

Rand er forkortelse for "random" som betyr tilfeldig.

# betyr, som du helt sikkert vet, nummer.

Kanskje disse tingene hjelper deg å tolke svaret du får.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Takk.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

Oppgave B)


Bilde
Bilde

Oppgave a) og b)


Hei igjen!

Jeg trenger deres hjelp til å løse oppgaver som er oppgitt ovenfor.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Oppgave 9.242
Hvis du feks tar for deg tallene 1-10, så finner du at alle partall er delelig med 2, altså er halvparten av alle heltall delelig med 2.

Sannsynligheten for at et tall er delelig med 2, er; [tex]\frac 12[/tex]

Med disse opplysningene, skulle du klare å løse hele oppgaven, for nå vet du hvordan du må tenke :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

9.242 a)
Ok, jeg forstår tankegangen til oppgaven. Når det gjelder angående et tilfeldig tall som er delelig med 3, vil det si:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

3,6,9 er delelig med 3 som vil gi 3/10 ?


Siden når jeg legger sammen 5/10 + 3/10 får jeg et svar som ikke stemmer med fasiten. Tenker jeg galt :? ?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Det blir vel heller slik at hvert tredje tall er delelig med 3 fordi;

[tex]3,\, 6,\, 9,\, 12,\, \ldots[/tex]

En annen ting er at feks 6 og 12 også er delelig med 2, men jeg ser bort fra det her. Hvis boken din vil at du skal ta hensyn til dette, så må du fjerne sannsynligheten for dette enten i sannsynligheten for delelig med 3, eller delelig med 2. Uten dette hensynet, ville svaret blitt

[tex]\rm{P}(\frac x2 \cup \frac x3) = \frac 12 + \frac 13 = \underline{\underline{\frac 56}}[/tex]

Hvis man skal ta hensyn til det, så betyr jo dette at annenhvert tall i tallfølgen til 3-gangen, er et partall og derfor må vekk.

Da skulle sannsynligheten for at et vilkårlig trukket tall, er delelig med 2 eller 3 være [tex]\frac 23[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar