Side 15 av 15

Lagt inn: 30/11-2007 20:32
av lodve
X^2-2x-3
----------- =
X^2-4x+a

Bestem A slik at brøken kan forkortes.

Kan noen her gjøre oppgaven for meg?

Lagt inn: 30/11-2007 21:05
av administrator
Har du noen forslag selv? Kanskje faktorisering er en mulighet???
KM

Lagt inn: 30/11-2007 21:12
av Vektormannen
Faktoriser teller, og se om du ser noe da.

Lagt inn: 30/11-2007 21:42
av lodve
http://sinus1t.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=12904

3,91 D.

Kan noen her forklare meg hvorfor fortegnskjemaet har feil i fortegnet?

Lagt inn: 30/11-2007 21:45
av Vektormannen
Ser ikke noen feil jeg ...

Lagt inn: 30/11-2007 22:17
av lodve
Vektormannen skrev:Ser ikke noen feil jeg ...
Men er ikke +*+=+
-*-=+
-*+=-

?

Lagt inn: 30/11-2007 22:26
av Vektormannen
I fortegnslinja har du tre "deler". I den første delen har du tre negative faktorer: - * - * - blir -! Så har du to negative faktorer, - * - gir +. Så har du én negativ faktor: - * + gir -. Eller var det noe annet du lurte på?

Lagt inn: 30/11-2007 22:26
av arildno
lodve skrev:
Vektormannen skrev:Ser ikke noen feil jeg ...
Men er ikke +*+=+
-*-=+
-*+=-

?
Ja, så hva mener du er feilen der??

Lagt inn: 30/11-2007 23:38
av lodve
Ahhh, tenkte feil folkens. :p Dere har rett :d

Lagt inn: 01/12-2007 00:26
av sindresa
Fellesnevneren er 6. Da ganger du hele stykket med 6 og får:
9(x-1)+2(x+2)<12
som gir: x<17/11

Lagt inn: 01/12-2007 00:35
av Vektormannen
sindresa skrev:Fellesnevneren er 6. Da ganger du hele stykket med 6 og får:
9(x-1)+2(x+2)<12
som gir: x<17/11
Hva er dette svar på? ...

Lagt inn: 01/12-2007 11:14
av lodve
Hei.

Hver gang jeg løser en andregradsulikheter ved hjelp av fortegnslinjer, får jeg ofte feil som svar.

Jeg har ikke helt skjønt hvor ulikhetstegnet heller mot.


Kan noen her forklare meg hvordan jeg kommer fram til et svar?


Vi kan bruke denne oppgaven som eksempel.


x^2-2x<0

Lagt inn: 01/12-2007 11:28
av Vektormannen
Kan vel prøve å forklare ...

[tex]x^2-2x < 0[/tex]

Her skal [tex]x^2-2x[/tex] være mindre enn 0. Vi faktoriserer og får [tex]x(x-2) < 0[/tex]. Så tegner vi disse to faktorene inn i fortegnsskjema.

Vi begynner med nullpunktene, altså der faktorene har et fortegnsbytte. Når er x lik 0? Tåpelig spørsmål -- det er jo når x er 0. Når er (x - 2) lik 0? Jo, når x er 2. Nå tegner du bare opp disse to faktorene i fortegnsskjemaet. Om du er usikker på hvilket fortegn en faktor har før og etter nullpunktet kan du prøve med å sette inn tall for x for å se. Etterpå er det bare å føre opp uttrykkets fortegn i de forskjellige intervallene ved å se på hver enkelt faktors fortegn.

Til slutt, når du skal lese av fortegnslinja for å skrive opp løsningen, må du huske på hva oppgaven spør etter. Her er det når uttrykket er mindre enn 0. Og når er noe mindre enn 0? Jo, når det har negativt fortegn. Vi skal altså se på når uttrykket har negativt fortegn. Hvis du har tegnet opp fortegnsskjemaet korrekt, ser du at det er mellom fra 0 til 2 på x-linjen (tall-linjen, ikke x-faktoren!). Uttrykket er altså negativt når x er større enn 0, og mindre enn 2: x > 0 og x < 2. Eller med en annen skrivemåte: 0 < x < 2. Eller med en tredje skrivemåte [tex]x \in \langle0, 2\rangle[/tex].

Lagt inn: 01/12-2007 12:46
av lodve
Faktoriser teller, og se om du ser noe da.



Har gjort det, men jeg vet fremdeles ikke hva A er.

Lagt inn: 01/12-2007 13:41
av JonasBA
[tex]\frac{x^2-2x-3}{x^2-4x+a}[/tex]

Første du gjør er å faktorisere teller.

[tex]\frac{(x - 3)(x + 1)}{x^2-4x+a}[/tex]

Du vet dermed at nevner skal ha et nullpunkt i enten [tex]3[/tex] eller [tex]-1[/tex]. Da har du to likninger, se hva som går opp.

[tex]F(x) = x^2-4x+a[/tex]

[tex]F(3) = 0 \\ F(-1) = 0[/tex]