Side 3 av 4

Lagt inn: 30/05-2007 19:40
av Charlatan
Men privatistene velger vel om de skal opp ikke sant?

Lagt inn: 30/05-2007 19:43
av sEirik
jupp

Lagt inn: 30/05-2007 19:43
av Charlatan
Da har man jo en fair amount av forberedelsestid :P

Lagt inn: 30/05-2007 19:45
av sEirik
Hehe, stemmer det.
Jeg har en kamerat i Tyskland, der blir de ikke trukket tilfeldig til eksamen. De velger to fag (de to de er best i) som de vil ha eksamen i.

Lagt inn: 30/05-2007 19:47
av Charlatan
Det hadde faktisk vært foretrukket enn å komme opp i et tilfeldig fag. Kommer aldri opp i matte jeg...

Lagt inn: 30/05-2007 20:25
av Ariane
Strengt tatt er det vel best om du blir plukket ut i et fag du ikke står så sterkt i. Spesielt gjelder vel dette muntlig. Men ser problemet med å komme opp i matematikk dersom en så vidt har karvet seg til en toer :)

Lagt inn: 30/05-2007 20:27
av Ariane
Dersom en stryker på eksamen på videregående er vel en privatisteksamen ikke helt frivillig :P Men den trengs får å få generell studiekompetanse.

Lagt inn: 30/05-2007 20:31
av Charlatan
Er det mange som stryker i allmenne fag da egentlig?

Lagt inn: 30/05-2007 21:19
av Ariane
Alltid noen hvert år. Jeg har selv et søskenbarn som ikke er spesielt flink i matematikk og selvfølgelig ble hun trukket opp i faget. Trur hun gikk opp som privatist tre eller fire ganger før hun fikk den generelle studiekompetansen.

På skolen min var det mange som strøk da elevene fikk velge å ha en prosjekteksamen. Eleven får da utlevert en oppgave og skal presentere denne, samt svare på spørsmål. Kombinasjon av at elevene kanskje tok det litt for lett på det og gretne sensoren gjorde at noen strøk og mange fikk toer. En må huske på at da stilles det strengere krav til svarene på tilleggsspørsmål. Tror vi var tre grupper oppe til religion. I den ene gruppen gikk alle ut med femmer og sekser. I den andre var det kun toere og treere. Forskjellen på elevene var ikke stor så her må det nok ha ligget på sensoren.

Satt akkurat her å diskuterte hvordan mange høyskole- og universitetsfag har konteksamen på sommeren eller tidlig høst, mens dette er ikke noe alternativ for vgs. Så er nok noen som blir litt paff når de stryker på vgs eksamen. I norsk er det jo ikke verre enn at du misoppfatter oppgavebeskrivelsen så har en strøket.

Lagt inn: 30/05-2007 21:21
av sandy
Noen som kunne gjort e) 2)? Eller i hvert fall gitt et raskt hint om fremgangsmåten


e) En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0

1) Finn radius og koordinatene til sentrum i hvert av de to hjulene.

2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene?

Lagt inn: 30/05-2007 21:31
av Charlatan
Etter min mening sier ungdomskolen lite om hvilke talenter du har. Ungdomskolelærere tar ofte lett på karakterer, iallefall etter erfaring fra min egen ungdomskole.

Hva er konteksamen som du snakker om egentlig?

Lagt inn: 30/05-2007 21:40
av Ariane
En konteeksamen er den\de eksamenene en velger å ta opp igjen. Enten på grunn av stryk eller misfornøyd med karakteren.

Jeg snakket forøvrig om vgs eksamener.



Konte eksamen står for kontinuasjonseksamen, som igjen betyr fornyet eksamen

Lagt inn: 31/05-2007 00:49
av alexelias
sandy skrev:Noen som kunne gjort e) 2)? Eller i hvert fall gitt et raskt hint om fremgangsmåten


e) En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0

1) Finn radius og koordinatene til sentrum i hvert av de to hjulene.

2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene?
Lage fullstendige kvadrater og gjør den om til likningen på denne formen:

[tex]x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0 [/tex]
[tex]x^2 - 28x - 20 y + y^2 = -196 [/tex]
[tex]x^2 - 28x + (\frac{28}{2})^2 + y^2 - 20 y + (\frac{20}{2})^2 = -196 + (\frac{28}{2})^2 + (\frac{20}{2})^2 [/tex]

[tex](x^2 - 28x + 14^2) + (y^2 - 20 y + 10^2) = 10^2 [/tex]

[tex](x-14)^2 + (y-10)^2 = 10^2 [/tex]

Sentrum i (14,10) og radius 10.

For å finne b må du finne informasjonen om andre hjulet.

Deretter finne avstanden mellom de to sentrumene, og trekke ifra summen av de to radiusene. Da har du korteste avstanden mellom hjulene.

Lagt inn: 31/05-2007 00:54
av Charlatan
Hvorfor kunne du legge til alle de verdiene?

Lagt inn: 31/05-2007 01:04
av sandy
Skjønner hva du gjør, hvordan finner jeg avstanden mellom sentrumene? Takk