Funksjondrøfting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Nei, kun den positive er definert som kvadrartroten.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

espen180 skrev:Nei, kun den positive er definert som kvadrartroten.

Takk for hjelpen!
Sist redigert av Wentworth den 14/04-2008 01:36, redigert 1 gang totalt.
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

espen180 skrev:Scofield:

1) Tenk før du snakker og se over inleggene dine før du dender dem inn. Det er dessuten unødvendig å sende inn tre innlegg etter hverandre instedet for å endre eksisterende innlegg. hvis du ser oppe i høyre hjørne, ved siden av Sitér-knappen befinner det seg en Endre-knapp.

2) [tex]\frac{1}{90} \neq 0.01[/tex]


3) Den faktoriseringen er feil. se over faktoriseringsreglene og metoden med fullstendige kvadrater én gang til.
Det ble veldig rotete, så jeg jeg tok det en gang til og da fant jeg ut at i tillegg til min analytiske undersøkelse er den riktige faktoriseringen for den deriverte lik: [tex]6(x-{\frac{1}{\sqrt270}})(x-\frac{1}{\sqrt90})[/tex]

Da kom jeg frem til at de åtte punktene i grafen for x E[-1,1] intervallet er som følger;

Bunnpunkt:
[tex](\frac{1}{\sqrt{90}},0)[/tex]
[tex](-{\frac{1}{\sqrt{90}}},0)[/tex]
[tex](0,0)[/tex]

Toppunkt:
[tex](\frac{1}{\sqrt{270}},6,61)[/tex]
[tex](-{\frac{1}{\sqrt{270}}},6,61)[/tex]

Nullpunkt:
[tex](\frac{1}{\sqrt{90}},0)[/tex]
[tex](-{\frac{1}{\sqrt{90}}},0)[/tex]
[tex](0,0)[/tex] :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Svar