Polynom faktorisering(uten å kjenne til noen av røttene)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Takk skal du ha mrcreosote for gode tips. Fant ut ved hjelp av det at P(3/2) er positiv og derfor må a ligge i (1, 3/2). Eneste p/q som kan oppfylle det er 7/5 så vil tro at det kanskje er en rot. Jeg prøvde å finne resten med ruffini, men det ble alt for rotete så jeg må ha gjort noe feil. Men hvis vi vet at (x-7/5) er en faktor, kan vi ikke bare bruke polynomdivisjon til å finne resten da?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det er bare å sjekke om P(7/5)=0. Hvis det er det, kan du som du sier bare utføre polynomdivisjon for å skaffe deg ei annengradsligning å løse.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

thmo skrev:Er det meningen at man skal bruke rational root på dette? Da skal isåfall p/q være en faktor av P(x) der p er en faktor av 30 og q er en faktor av 140. Dette gir meg disse mulighetene:

p=30,15,10,5,3,2,30,1
q=140,70,20,2,5,7,14,110,35

Men hva no? Skal jeg prøve å feile med alle disse? Det vil jo ta en evighet.
les artikkelen min :wink:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg har jo gjort det, men jeg tror jeg får gjøre det igjen. Fikk det ikke til ihvertfall.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

forseten husk at [tex]\frac{p}{q}[/tex] kan være [tex]\pm[/tex]. Som sagt du kan bruke veldig lang tid vis du prøver instenings metoden(altså du bytter ut [tex]x[/tex] med [tex]\pm\frac{p}q[/tex]. Hvor flere ganger du øver hvor mere vant blir du till det. Hvis du ser at for ekempel en vis [tex]\pm\frac{p}q[/tex] fører bare til digre tal(med ruffinis metode) så vet du at et større tal vil bare lage enda større tal :P Prøv deg frem, med ruffinis metode må du også gjette lit, men som sagt hvor mere du blir vant til det hvor raskere det går... og kanskje du finner snarveier på egenhånd o metoden, slik at du sparer enda mere tid? :P
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

anbefaler også å ta en titt på bildene jeg gjorde(se side 1)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Tror nok det tar litt å komme inn i ja. Men jeg skal se over det skikkelig og se hva jeg kan finne ut.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

husk å spørre... :wink: ikke sit å grubl på noe :P
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

ok skal finpusse hele artikkelen senere i kveld vis jeg for tid. Prøv dere fram videre til da :wink: lykke til med oppgaven
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jatakk.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Åhh, jeg prøvde mange ganger, men fikk til bare den ene oppgaven :S
Det var litt vanskelig :( Men jeg skal ikke gi opp :P
Takk Thales , venter på finpussing :D Så skal jeg prøve IGJEN :)
fiasco
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

har ikke tid til å finpusse det, men la inn noen bilder som forklarer fremgangsmåten i ruffinis metode ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

ble de til noe hjelp?
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Thales skrev:ble de til noe hjelp?
Thales, det der var fantastisk, tusen takk altså :D Skal imponere mattelæreren når vi kommer til neste kapittel takket være deg :)
fiasco
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

hehe :lol:, kan ta flere bilder vis det trenges. Foresten vis du ikke kjenner til det tallet du har til venstre(altså tall delen av rota), som sagt må du sette inn et tall som er [tex]\pm\frac{p}{q}[/tex]. Prøv deg fram og som jeg sa, det er ikke alltid du må prøve tall for tall, les de tipsene jeg skrev ned, ;) og hvis du selv finner noen tips til å gjøre det raskere bare skriv^^

glad at endelig så forsto noen artikkelen jippi!
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Svar